محققان چمدان های هوشمند گرافینی سازگار با محیط زیست ساختند

به گزارش نوای پرنده پارسی، محققان دانشگاه منچستر آمریکا از نمونه اولیه یک چمدان هوشمند رونمایی کردند که بر پایه گرافین است و از پلاستیک صد در صد بازیافتی درست شده است.

محققان چمدان های هوشمند گرافینی سازگار با محیط زیست ساختند

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران، سالانه 400 میلیون تن پلاستیک در دنیا فراوری می گردد که 40 درصد آن یک بار مصرف هستند و فقط 9 درصد آن در دنیا بازیافت می شوند.

بزرگترین مشکل پلاستیک ها این است که روی محیط زیست آسیب جبران ناپذیری می گذارند و تعداد آن ها روز به روز نیز در حال افزایش است؛ چنانچه پیش بینی می گردد تا سال 2020 مقدار پلاستیک های داخل اقیانوس از مقدار ماهی ها بیشتر گردد.

یکی از موانع اصلی استفاده از پلاستیک های بازیافتی، تخریب و عمر حرارتی پلاستیک و همچنین محدودیت مواد قابل ترکیب با پلاستیک است که این امر منجر به عملکرد ضعیف و کم شدن قابلیت های آن بعد از بازیافت پلاستیک می گردد.

با این حال، یک استارتاپ وابسته به دانشگاه منچستر با نام گراف کیس پتنتی را مربوط به یک فناوری ارائه داده است که در آن، با یاری گرافین، ترکیبی از پلیمر را به دست می آورند که صد در صد از پلاستیک بازیافتی درست شده است.

این استارتاپ با پلیمر به دست آمده اش چمدانی درست نموده است که نخستین چمدان گرافینی دنیا به شمار می رود و 60 درصد از چمدان های دیگر محکم تر و 20 درصد سبک تر است و گارانتی مادام العمر دارد. موادی که در این چمدان به کار می رود، قابلیت چندین بار بازیافت را دارد؛ در عین اینکه عملکرد خود را به خوبی حفظ می نماید.

محققان ادعا می نمایند که استفاده از یک چمدان 20 اینچی این استارتاپ به طور بالقوه می تواند باعث کاهش انتشار 6 کیلوگرم گاز دی اکسید کربن در محیط زیست گردد.

چمدان پلی کربنات بازیافت شده با گرافن تقویت شده، سطحی بسیار صاف و صیقلی دارد و در برابر خراش و برخورد بسیار مقاوم است. جالب است بدانید که این چمدان یک باتری برای شارژ موبایل و ابزار های الکترونیک و همچنین یک قفل رمزدار دارد و کاملا ضدآب است.

محققان می گویند: آلودگی پلاستیک هم اکنون یکی از بزرگ ترین چالش های محیط زیستی به شمار می رود. همه ما موظفیم که از محیط زیست محافظت کنیم. به همین دلیل نیز ما توانستیم با اضافه کردن گرافین در پروسه بازیافت پلاستیک، چمدانی را بسازیم که 60 درصد محکم تر و 20 درصد سبک تر است و 50 درصد کمتر از چمدان های دیگر گاز دی اکسید کربن فراوری می نماید.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2850

به "محققان چمدان های هوشمند گرافینی سازگار با محیط زیست ساختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محققان چمدان های هوشمند گرافینی سازگار با محیط زیست ساختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید