فراکسیون های سیاسی عراق شب توافق می نمایند و روز به هم می زنند

به گزارش نوای پرنده پارسی، فضای شادی که حین مکلف شدن مصطفی الکاظمی به تشکیل دولت از سوی رئیس جمهوری و با حضور رهبران سیاسی حاکم بود تا به امروز به هیچ پیشرفت واقعی در تشکیل دولت جدید منجر نشده است

فراکسیون های سیاسی عراق شب توافق می نمایند و روز به هم می زنند

به نوشته روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط، لحظه ای که الکاظمی از سوی برهم صالح، رئیس جمهوری عراق به تشکیل دولت مکلف شد به نظر می رسید در مقایسه با کسانی که حضور داشتند و آثار خوشحالی بر چهره هایشان معین بود تنها فردی بود که آرام به نظر می رسید. از همان لحظه ای که حاضران مراسم مکلف شدن الکاظمی را با قرائت سوره فاتحه به سرانجام رساندند الکاظمی هنوز هم آرامش خود را حفظ نموده است. با اینکه چهره مردان اطلاعاتی به خاطر کارشان اینگونه است اما او از حیث تجارب شخصی که با رهبران سیاسی داشته است استراتژی آرامش را انتخاب نموده است این درحالی است که هر شب چند بار با او توافق می نمایند و حداقل دو بار در روز آن را نقض می نمایند. توافقی که شب حاصل شده روز نقض می گردد.

الکاظمی کوشش نموده در تمام تصاویر تلویزیونی فردی جدی و قدرتمند به نظر برسد. از همان اولین تصویری که بعد از مراسم مکلف شدنش با چهره ای جدی ظاهر شد تا همین اواخر. تناقض ها و اختلافات فراکسیون های سیاسی درباره کابینه الکاظمی امکان معین موعدی از سوی مجلس برای تصویب کابینه را از بین برده است.

هیچ کسی نمی تواند موعد برگزاری جلسه نهایی برای سرانجام دادن به آخرین ماراتن تشکیل دولت در سایه وخامت بحران ها و نبود هرگونه فرصتی را پیش بینی کند. بحران واقعی در عراق سیاسی نیست بلکه اقتصادی است. با این حال به نظر نمی رسد فراکسیون های سیاسی بخواهند از سهمیه وزارتی خود کوتاه بیایند.

در عراق و در تمام دولت ها نزاع بر سر وزارتخانه ها دو محور دارد: محور اول نزاع گروه ها (شیعه، سنی و کرد) و غالبا شامل وزارتخانه های اصلی (دفاع، کشور، دارایی، نفت و خارجه) است. محور دوم وزارتخانه های خدماتی است که نزاع درباره آن براساس اصل سهمیه بندی است.

سهمیه بندی در عراق به این معناست که تمام فراکسیون های سیاسی سهمیه ثابتی از وزارتخانه ها دارند. درباره توزیع وزارتخانه ها سهمیه شیعه 12 وزارتخانه و در صورت ایجاد وزارتخانه جدید (زنان) سهمیه آن ها 13 وزارتخانه است. سهمیه سنی ها شش وزارتخانه، نمودها سه وزارتخانه، ترکمان ها یک وزارتخانه و مسیحی ها یک وزارتخانه است. معمولا وزارتخانه های اقلیت ها جزو وزارتخانه های اصلی نیستند. با این حال مسیحی ها درباره نامزدشان برای پست وزارت مهاجرت به اختلاف خورده اند. ترکمان ها اعتراض نموده اند که چرا یک وزارتخانه اصلی به آن ها داده نشده است. آن ها به نامزدشان هم اعتراض نموده اند. به جز نمودها که تنها زمانی به بغداد می آیند که اختلافاتشان را کنار گذاشته باشند.

شیعیان و سنی ها به دلیل اختلافات داخل احزاب و فراکسیون هایشان که بیشتر مواقع الکاظمی بار نتایج آن را به دوش می کشد موجب سردرد الکاظمی شده اند. دو طرف سنی یعنی ائتلاف گروه های عراقی و ائتلاف جدیدی که نام خود را ائتلاف شهرهای آزاد شده گذاشته است و شامل 21 نماینده است بر سر شش وزارتخانه متعلق به سنی ها نزاع دارند. این ائتلاف جدید خواستار سه وزارتخانه است. هر دو ائتلاف از الکاظمی خواسته اند وزارتخانه ها را به روشی که مورد قبولشان است بینشان توزیع کند. کسانی که ببینند الکاظمی با نظر آن ها موافق نیست در مجلس به او رأی اعتماد نمی دهند.

طبق مذاکرات اخیر نزاع بر سر بعضی وزارتخانه های اصلی است که سهم شیعیان است مثل وزارت کشور و نفت و بعضی وزارتخانه های خدماتی. با اینکه همگی می گویند ما انتخاب کابینه را به الکاظمی واگذار نموده ایم اما طبق اصل معین وزرای مستقل بعد از اینکه الکاظمی کابینه خود را به فراکسیون های سیاسی معرفی می نماید یک بار به اسامی اعتراض می نمایند و یک بار به مکانیزم توزیع. الکاظمی در هر نشستی اسناد و برگه هایش را جمع می نماید و در انتظار دور جدیدی از مذاکرات بدون خستگی و در آرامش می نشیند چراکه در نهایت چیزی را از دست نمی دهد. همگان می دانند که او تمایلی به این پست ندارد و بارها با آن مخالفت نموده است تا در نهایت اجماع حاصل شد و او سمت نخست وزیری را پذیرفت. این یعنی الکاظمی مسؤول رفتار آن ها نیست. احمد الاسدی، رئیس فراکسیون السند اعلام نموده که فراکسیون های سیاسی توافق نموده اند نخست وزیر در انتخاب وزرا آزاد باشد. دیگر زمان زیادی برای اختلافات و تنش و بحث و گفت وگو نیست. الکاظمی باید کابینه اش را انتخاب کند.

باید در انتظار نتایج آنالیز بیانیه وزارتی توسط کمیته مکلف ماند تا بعد از آن جلسه مجلس برای تصویب دولت الکاظمی معین گردد یا دولت او تصویب می گردد یا فرد چهارمی به تشکیل دولت مکلف می گردد که این فرد دیگر نمی تواند اوضاع به هم ریخته را اصلاح کند.،ایسنا

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4504

به "فراکسیون های سیاسی عراق شب توافق می نمایند و روز به هم می زنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراکسیون های سیاسی عراق شب توافق می نمایند و روز به هم می زنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید