خشکه رودها برای دستیابی به آب و اشتغالزایی ساماندهی می شوند

به گزارش نوای پرنده پارسی، الگوی ساماندهی خشکه رودها برای استحصال آب و ایجاد عرصه های فراوری گیاهی در بازه های 1000 متری عنوان پروژه ای است که با حمایت ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و با هدف ساماندهی خشکه رودها برای استحصال آب، کنترل فرسایش، فراوری و اشتغال شروع شده است.

خشکه رودها برای دستیابی به آب و اشتغالزایی ساماندهی می شوند

به گزارش خبرنگاران، علی اکبر داوودی راد، مجری طرح پژوهشی الگوی ساماندهی خشکه رودها برای استحصال آب و ایجاد عرصه های فراوری گیاهی در بازه های 1000 متری با بیان اینکه با ایجاد پایلوت هایی در 8 شهر همچون ایلام، کرمان، مشهد و کرمانشاه، این طرح پیگیری می گردد، اظهار کرد: در حال حاضر فعالیت های دو پایلوت در استان مرکزی در حال انجام است. در این طرح با ایجاد سازه هایی روی آبراهه ها یا به صورت پرده بند امکان ذخیره آب فراهم می گردد. البته نصب سازه و نوع انتخاب آن بر حسب شرایط منطقه متفاوت است. با ذخیره سازی آب مردم می توانند برای استفاده های مختلف همچون آبیاری باغ یا پرورش ماهی از آن استفاده نمایند. در منطقه استان مرکزی که طرح در حال انجام است، به دلیل خشکسالی در چند سال شاهد افت فعالیت های کشاورزی بودیم، در برنامه با ایجاد سازه های مختلف در نظر داریم امکان برداشت آب را برای مردم منطقه فراهم کنیم.

داوودی ادامه داد: در این مناطق مردم با مشکلاتی همچون کم آبی، شرایط نامساعد کشاورزی، اشتغال و مهاجرت دست و پنجه نرم می کردند و از سویی سیل، فرسایش و رسوب نیز مشکلاتی را ایجاد نموده است و در اولویت برنامه های کاری واحد اجرایی استان (اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی) قرار داشتند. یکی از مناطق منتخب در منتهی الیه جنوب غربی استان مرکزی، در شهرستان شازند و بخش زالیان و به نام آبخیز زالیان است.

به گفته وی، از مهم ترین فناوری مورد نظر در این طرح کلان، ایجاد ذخایر آب درون آبرفت و کرانه ها به وسیله پرده آب بند (یا سد زیرزمینی) در بستر خشکه رود و استفاده از سامانه های سطوح آبگیر باران، در کنار سازه ها و طرح های اجرایی متنوع آبخیزداری است. همچنین مشارکت و همراهی مردم مناطق از موضوعات مهم در این طرح است. زیرا به وسیله برنامه های ترویجی همگام آنها از نتایج و عواید انجام این فعالیت مطلع می شوند که باعث جلب نظرات و مشارکت جوامع محلی می گردد.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2297

به "خشکه رودها برای دستیابی به آب و اشتغالزایی ساماندهی می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکه رودها برای دستیابی به آب و اشتغالزایی ساماندهی می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید