بخش کشاورزی موتور محرک رشد مالی است

به گزارش نوای پرنده پارسی، رئیس اتاق کاشان گفت: امروز موتور محرک رشد مالی در حال حاضر کشور کشاورزی است و سایر بخش های مالی منفی شش تا هشت پیش بینی می گردد و تنها بخشی که می تواند ما را به صفر یا منفی دو برساند، کشاورزی است اما این بخش مالی مظلوم واقع شده است.

بخش کشاورزی موتور محرک رشد مالی است

محمود تولایی در نشست کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست اتاق کاشان با اشاره به کاهش میزان دبی چاه های قانونی و مجوز دار کشاورزی این منطقه تأکید کرد: برای کنترل و نظارت بر آب چاه های کشاورزی باید چاه های غیرمجاز مسدود گردد.

او اضافه کرد: کشاورز بر اساس میزان مجوز و آب دهی چاه نسبت به لوله و شبکه گذاری برای آبیاری قطره ای و بارانی و دیگر روش های نوین برنامه ریزی و هزینه نموده است اما هنگامی که میزان مجوز را و برداشت چاه به نصف کاهش می یابد، منابع و تجهیزات نوین کشاورزی نیز از بین رفته و کل کار از انتفاع خارج می گردد چه کسی جوابگوی این خسارت خواهد بود؟

او ادامه داد: مطالعات نشان می دهد اگر دولت بتواند جلو متخلفین را بگیرد افزایش برداشت از منابع زیاد نیست و سطح معقولی است اما بجای برخورد با چاه های غیرمجاز، از برداشت چاه های مجاز جلوگیری می نمایند.

در ادامه مهرداد مرادوند با بیان اینکه مسائل و مسائل کشاورزی در بیشتر نقاط کشور یکسان است، گفت: مظلوم ترین بخش مربوط به بخش کشاورزی است و ازاین رو مسائلی را برای کشاورزی و کشاورز به وجود آورده است و این موضوعات در راستای ضد توسعه کشاورزی است.

مدیرکل جهاد کشاورزی استان اصفهان ضمن انتقاد از ماده 101 و عدم صرفه مالی برای کشاورز برای ایجاد واحد کشاورزی در محدوده شهری اضافه کرد: بهترین راه حل منطقه بندی قانون است و اتفاق افتادن آن می تواند به یک نتیجه و اجماع خوبی رسید درحالی که دست مدیران کل در این زمینه بسته است.

سپس سید تقی حجازی، بخش کشاورزی را به عنوان صاحب اصلی آب بیان کرد و گفت: وی خواهان واگذاری مالکیت آب به مالک اصلی آن، بخش کشاورزی شد.

عضو هیات رئیسه اتاق کاشان اضافه کرد: اگر در ماهیان زینتی و ... به عنوان شاگرد اول کشور هستیم چون از دیرباز مردم در منطقه دو شغله بوده و کشاورزی در کنار صنعت رونق داشته و دارد.

رئیس کانون گل سرخ با اشاره به تحقیقاتی که در زمینه مصرف بهینه در دانشگاه اجرا شده اظهار کرد: دانشگاه در زمینه آبیاری و مصرف بهینه آب به پیشرفت بخش کشاورزی یاری می نماید پس محدودیت در شیوه مصرف آب گذاشته، نه اینکه بخش کشاورزی را محدود کنید.

در خاتمه سیدجواد ساداتی نژاد با بیان اینکه باید گلخانه را در منطقه توسعه دهیم، گفت: قوانین دست و پا گیر باعث شده است که مسائلی برای توسعه بخش کشاورزی ایجاد شده است و بر همین اساس ضروری است در این زمینه اقدامات لازم صورت پذیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر توسعه دام پروری اضافه کرد: ضروری است تا برای پرورش ماهیان آب شور به ویژه ماهی تیلاپیا اقدامات لازم صورت پذیرد تا مشاغل قابل توجهی را در این زمینه انجام گردد چراکه این منطقه پتانسیل های مختلف کشاورزی دارد.

لازم به ذکر است حوزه کشاورزی در اوضاع و شرایط فعلی و با توجه به تحریم های اخیر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است درحالی که بهره وری این بخش باوجود تحریم ها حفظ و ارتقاء پیدا نموده است و ازاین رو ضروری است تا بیش ازپیش به آنان رسیدگی گردد.

اتاق کاشان نیز در حفظ و ارتقاء شرایط می تواند نقش بسزایی داشته باشد و یکی از پتانسیل های این نهاد وجود کمیسیون کشاورزی آب، منابع طبیعی و محیط زیست است که کشاورزان، روسای اتحادیه ها و انجمن ها می توانند بدون واسطه مسائل خود را با مسئولان مطرح نمایند.

کشاورزان مسائل مختلفی در زمینه بیمه، قیمت گذاری، نبود زیرساخت ها دارند که با تشکیل جلسات در قابل کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست اتاق کاشان می توانند این موضوعات را با مسئولان و روسای ادارات مطرح و برای آن چاره اندیشی لازم صورت پذیرد.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4752

به "بخش کشاورزی موتور محرک رشد مالی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بخش کشاورزی موتور محرک رشد مالی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید