پروژه نظامی کرایسلر؛ یک تانک متفاوت با ظاهری عجیب!

به گزارش نوای پرنده پارسی، در این محصول صندلی قرار گیری خدمه، موتور و محفظه مهمات به گونه ای طراحی شده بود که داخل برجکی به شکل غلاف واقع شوند. خود این مجموعه نیز روی یک شاسی سبک جای می گرفت که امکان جداسازی بخش تحتانی و فوقانی برای حمل و نقل های هوایی وجود داشت.

پروژه نظامی کرایسلر؛ یک تانک متفاوت با ظاهری عجیب!

خبرنگاران؛ مجله تصویری سلاح- کرایسلر TV-8 طرحی متفاوت از یک تانک همه فن حریف بود که در دهه 1950 معرفی گردید. قرار بود صفر تا صد طراحی و ساخت و ساز این پروژه توسط شرکت خودروسازی کرایسلر انجام گردد. طرح مذکور در واقع نوعی تانک جنگی با اندازه متوسط بود که قابلیت شرکت در نبردهای زمینی و آبی را داشت و بدین ترتیب نمونه ای دوزیست به شمار می رفت.

اما TV-8 هیچگاه به مراحل فراوری نهایی نرسید و پرونده آن پیش از شروع به طور کلی کنار گذاشته شد!

طراحی و توسعه

همانطور که اشاره شد، پروژه TV-8 توسط شرکت کرایسلر با یک طراحی بسیار متمایز در مقایسه با تانک های معمولی پیشنهاد داده شد. اما چرا تا این اندازه بر متفاوت بودن TV-8 تاکید شده است؟

در این محصول صندلی قرار گیری خدمه، موتور و محفظه مهمات به گونه ای طراحی شده بود که داخل برجکی به شکل غلاف واقع شوند. خود این مجموعه نیز روی یک شاسی سبک جای می گرفت که امکان جداسازی بخش تحتانی و فوقانی برای حمل و نقل های هوایی وجود داشت. طبق اطلاعات به دست آمده وزن کلی تانک حدودا 25 تن بود که 15 تن از آن به برجک و 10 تن نیز به شاسی اختصاص داشت.

تصویر نقاشی از شرایط شناور تانک کرایسلر در محیط آبی

به رغم طراحی خاص؛ مهندسین نظامی تصمیم گیرنده در مورد این پروژه در اقدامی عجیب اعلام کردند که TV-8 مزیت قابل ملاحظه ای نسبت به سایر تانک های جنگی معمول ندارد و طرح پیشنهادی کرایسلر در تاریخ 23 آوریل سال 1956 سرانجام یافت!

با وجود آن که TV-8 پیروز به حضور در میادین نبرد نشد، اما نکات جالبی در طراحی آن به چشم می خورد:

طبق برنامه ریزی های اجرا شده یک موتور کرایسلر 8 سیلندر با قدرت 300 اسب بخار که به ژنراتوری برقی واقع در قسمت پشتی برجک متصل می شد، برای تامین نیروی محرکه تانک متمایز TV-8 در نظر گرفته شده بود. این ژنراتور به دو موتور الکتریکی در بخش جلویی بدنه قدرت می بخشید. سیستم پیشران در محیط های آبی هم وابسته به پمپ های واتر جت نصب شده در قسمت عقب برجک بود.

در این میان طرح های دیگری نیز به چشم می خوردند که از جمله مهم ترین آنها می توان به تامین نیروی محرکه تانک به واسطه موتور توربین گازی، انرژی بخار با سوخت هیدروکربنی و یا حتی انرژی حاصله از عملیات شکافت هسته ای اشاره نمود!

در رابطه با سیستم های دفاعی مد نظر برای تانک کرایسلر؛ به احتمال بالا در صورت فراوری، این محصول به یک سلاح T208با کالیبر 90 میلی متر مجهز می شد. تسلیحات ثانویه نیز متشکل از دو مسلسل کالیبر .30 و یک مسلسل کالیبر .50 با قابلیت کنترل از راه دور در قسمت بالای برجک بودند.

از جمله دیگر ویژگی های تانک TV-8، جای دارد به پوشش زرهی سنگین آن به صورت یک لایه داخلی اشاره گردد. این لایه خود توسط پوسته ای خارجی و البته سبک احاطه می شد. این طرح به مجموعه تانک ظاهری غلاف مانند بخشیده بود. علاوه بر این لازم به ذکر است که ویژگی ضد آب بودن پوسته خارجی، تاثیر مهمی بر شناور سازی وسیله نقلیه بر سطح آب داشته است. این پوسته همچنین می توانست مقاومت مطلوبی را در برابر پرتابه های انفجاری دشمن به نمایش بگذارد و با ایجاد فاصله، از آسیب به زره داخلی جلوگیری کند.

یک تلویزیون مدار بسته هم به عنوان گزینه ای در راستای محافظت از خدمه مقابل فلاش ناشی از انفجارهای هستی و همچنین بهبود میدان دید اپراتور تدارک دیده شده بود.

مشخصات کرایسلر TV-8

- نوع: تانک متوسط دوزیست

- طراح: کرایسلر

- طراحی شده به سال: 1955

- فراوری کننده: کرایسلر

- وزن: 25 تن

- طول: 8.94 متر

- عرض: 3.4 متر

- ارتفاع: 2.92 متر

- خدمه: 4 نفر

- زره: پوشش زرهی مجهز به صفحات فاصله انداز

- سلاح اصلی: اسلحه T208

- موتور: موتور کرایسلر V-8 و دو موتور الکتریکی

- نسبت نیرو به وزن: 12 اسب بخار به تن

مطالب مجله تصویری سلاح را در این لینک دنبال کنید.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: عصر ایران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4170

به "پروژه نظامی کرایسلر؛ یک تانک متفاوت با ظاهری عجیب!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پروژه نظامی کرایسلر؛ یک تانک متفاوت با ظاهری عجیب!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید