دستورپخت آش کارده غذای محلی شیراز

به گزارش نوای پرنده پارسی، در گزارش زیر دستورپخت آش کارده غذای محلی شیراز آموزش داده شده است.

دستورپخت آش کارده غذای محلی شیراز

به گزارش ،امروز قصد داریم دستورپخت آش کارده غذای محلی شیراز را به شما عزیزان آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

آش کاردین، آش کارده یا آش حُره نوعی از انواع آش های ایرانی است که در محدودهٔ جنوب غربی زاگرس پخته می شود. در طبخ این آش از گیاهی مخصوص بنام کاردین استفاده می شود.

این آش مانند نامش در منطقه ها مختلف روش های پخت متفاوتی دارد، از روش های تخمیری در منطقه ها بختیاری تا پخت همراه گوشت در اقلید.

این آش در منطقه ها چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان به نام کاردین (یا کاردیم) شناخته می شود و در اقلید و استان فارس به نام کارده و در منطقهٔ بهبهان و هندیجان به نام حُره مشهور است. به این گیاه علف خرس هم گفته می شود.

سبزی کارده: نیم کیلو

آرد گندم: 100 گرم

برنج نیم دانه: 300 گرم

دوغ ترش: یک لیتر

نمک و فلفل: به اندازه لازم

آب: به اندازه لازم

برای پخت آش کارده ابتدا کارده ها را پاک کرده، بعد از شستن می گذاریم تا یک شب در آب خیس بخورند. سپس سبزی ها را خرد کرده، آرد گندم، نمک و فلفل و دوغ را به آن اضافه کرده، خوب هم می زنیم و می گذاریم تا در یک جای گرم به مدت 24 ساعت بماند.

سپس به همراه یکی دو لیوان آب بر روی حرارت ملایم می گذاریم تا بجوشد و مرتبا هم می زنیم تا ته نگیرد.

بعد از اینکه سبزی ها پخته شد و آش کمی غلیظ گشت، برنج نیم دانه را اضافه کرده و بگذارید تا برنج هم کاملا پخته و له شود. سپس آش را سرو نمایید.

می توانید در خاتمه از پیاز داغ و شنبلیله خشک شده هم در آش استفاده نمایید. بعلاوه می توانید گوشت هم در این غذای محلی بهره ببرید و بعد از پخته شدن گوشت ها آن ها را از آش درآورده ریش ریش نمایید و سپس به آش اضافه نمایید.

آش کارده بدلیل کاهش چربی خون از عوارض قلبی هم پیشگیری می نماید. البته به افرادی که ناراحتی معده دارند توصیه می شود که در صورت تمایل به استفاده با پزشک خود مشورت کرده و از آنتی اسیدی که داده است استفاده نمایند.

برای تهیه آش کارده، احتیاج به سبزی مخصوص کوهی یا کارده است که گرمسیری بوده و برگ های پهن دارد، آن را خرد می نمایند و در آب و گندم و جو و برنج نیمکوب (و یا آبلیمو و نان خرده) خیس می نمایند، تا کم کم ترش شود.

بعد از گذشت یکی دو روز داخلش آب می ریزند و به آن گندم و جو نیمکوب و برنج نیم دانه اضافه می نمایند و روی حرارت می جوشانند. این آش کارده یکی از غذا های نوروزی شهر شیراز است و ترش مزه است.

منبع:دلگرم

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 4 شهریور 1400 بروزرسانی: 4 شهریور 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 7327

به "دستورپخت آش کارده غذای محلی شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستورپخت آش کارده غذای محلی شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید