خبرنگاران کاهش 33 درصدی ورودی آب به سدهای خراسان شمالی

به گزارش نوای پرنده پارسی، بجنورد- خبرنگاران- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی گفت: میزان ورودی آب سطحی به مخزن سدهای استان، در سال آبی جاری نسبت به مدت مشابه پارسال، 33 درصد کاهش دارد.

خبرنگاران کاهش 33 درصدی ورودی آب به سدهای خراسان شمالی

وحید واسطه روز چهارشنبه به خبرنگار خبرنگاران گفت: در سال آبی جاری، 160 میلیون مترمکعب آب وارد سدهای استان شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته 239 میلیون متر مکعب بوده است.

وی اضافه نمود: اکنون 55 درصد از حجم 234 میلیون مترمکعبی سدهای استان پر است و 128 میلیون مترمکعب آب در این مخازن، ذخیره است.

وی شرح داد: میزان حجم آب ذخیره شده در پشت سدهای استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال، سه درصد کاهش دارد که علت آن، کاهش میزان بارندگی ها و کاهش میزان ورود آب به سدها است.

واسطه اضافه نمود: بهترین شرایط ذخیره سازی آب مربوط به شیرین دره در شهرستان مانه و سملقان است و اکنون 81 درصد از حجم این دریاچه پر است و حدود 50 میلیون مترمکعب آب ذخیره دارد.

وی گفت: در سال گذشته میزان ذخیره آب سد شیرین دره، 58 میلیون مترمکعب بود، میزان ورود آب به سد شیرین دره، در سال آبی جاری 65 میلیون مترمکعب و در سال قبل 126 میلیون مترمکعب به ثبت رسیده است که بر این اساس میزان ورودی آب به سد شیرین دره حدود 48 درصد کاهش دارد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اضافه نمود: میزان ورود آب به سد بارزو شهرستان شیروان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 36 درصد کاهش داشته است.

وی شرح داد: پارسال 46 میلیون مترمکعب آب در این سد ذخیره بود اکنون 44 میلیون مترمکعب در این دریاچه آب ذخیره شده است و 48 درصد از حجم مخزن پر است.

به گفته واسطه در سد بیدواز شهرستان اسفراین، 11 میلیون مترمکعب آب ذخیره است که این رقم نسبت به سال قبل خیلی تفاوت ندارد و بر این اساس 23 درصد از حجم سد پر است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اضافه نمود: اکنون سد چری 77 درصد، سد گلول 77 درصد، قزلداش 62 درصد و سد غلامان 71 درصد از ظرفیت خود، آب ذخیره دارد.

پیش از این، رییس مرکز تحقیقات هواشناسی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی گفته بود که میزان بارش باران بهار امسال در مقایسه با دوره آماری 72 درصد رشد داشته، اما بارش باران نسبت به دو ماه نخست سال گذشته کاهش نشان می دهد.

مهدی کمالی گفت: با وجود اینکه در بیشتر شهرستان ها بارش ها نسبت به مدت مشابه سال گذشته کمتر بوده ولی بارش در بیشتر شهرستان ها نسبت به دوره آماری بلندمدت افزایش داشته است.

میانگین بارش سالیانه خراسان شمالی 240 میلی متر است.

اکنون هشت سد با ظرفیت ذخیره سازی 234 میلیون متر مکعب آب در خراسان شمالی در دست بهره برداری است.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4766

به "خبرنگاران کاهش 33 درصدی ورودی آب به سدهای خراسان شمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کاهش 33 درصدی ورودی آب به سدهای خراسان شمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید