امضای تفاهم نامه شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران-خبرنگاران- شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی تفاهم نامه ای به امضا رساندند تا بر اساس آن اهداف مشترک بین این دو شورا با استفاده بهینه از توانمندی ها، امکانات و ظرفیت های موجود با سرعت بیشتری به نتیجه برسد.

امضای تفاهم نامه شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، امروز سه شنبه در جلسه ای با حضور ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعدادی از مدیران این حوزه، تفاهم نامه همکاری مشترک این دو مجموعه به امضا رسید.

بر اساس صحبت های دبیر جلسه، این تفاهمنامه حاصل جلسات متعددی است که در سطح بالا و عالی با حضور افراد و معاونان دو شورا تشکیل شد.

پیش نویسی که از قبل برای همکاری بین دو شورای عالی فضای مجازی و شورای انقلاب فرهنگی تدوین شده بود، مجددا مورد ارزیابی نهاده شد و بند به بند آن دوباره آنالیز شد. بر همین اساس افق های روشنی برای همکاری معین شد و امروز در قالب یک تفاهم نامه به امضا رسید.

سعید رضا عاملی در ابتدای این نشست گفت: حوزه های مشترک بین فضای مجازی و فرهنگ و فناوری، گسترده است، فضای مجازی تکرار فضای واقعی است و اتفاقاتی که در این فضا رخ می دهد منبع و مرجع جریان فرهنگ در یک جامعه محسوب می گردد.

وی اضافه کرد: بسیاری از ارتباطات انسانی و اجتماعی که در گذشته به صورت چهره به چهره محقق می شد اکنون در تراکنش های بسیار بالا در فضای مجازی صورت می گیرد، تعداد ایمیل های روزانه بیش از 300 میلیارد است و بیش از150 میلیون ویدیو به فضای چند رسانه ای جهان اضافه می گردد. همین مسائل نشان می دهد که تبادلات شبکه اجتماعی بسیار گسترده است و تمام آنها با جهان واقعی نیز تعامل دارند. بین جهانی واقعی و مجازی یک چیز مشترک وجود دارد؛ انسان.

وی اضافه کرد: به همین واسطه شورای عالی انقلاب فرهنگی احتیاجمند همکاری با مرکز ملی فضای مجازی است؛ ایده این که دو شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی برای موضوعات مشترک خود جلسات مشترک داشته باشند از مدتی قبل مطرح شد.

استاد دانشگاه تهران با اشاره به اهمیت و ضرورت بازنگری در رشته های دانشگاهی مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد رشته های جدید در این حوزه، گفت: رشته ها و مشاغل دچار میرایی می شوند و احتیاجمند به تدارکاتی در حوزه سیاست گذاری و برنامه ریزی هستیم تا رشته های جدید معرفی و به واسطه آن مشاغل جدید نیز ایجاد شوند.

وی اظهار داشت: برای رسدین به این نقطه احتیاج است دستگاههای مختلف با یکدیگر در تعامل باشند. این موضوعات ضرورت تشکیل کمیسیون مشترک بین دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی را بیش از پیش معین کرد. تفاهم نامه ای که آماده شده، حاصل آنالیز ها و فعالیتهای کارشناسی است و امیدواریم از جمله تفاهم نامه هایی باشد که میدان کاری فراهم گردد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی که طرف دیگر این تفاهم نامه است، در ادامه این نشست گفت: ما در فضای مجازی با واقعیت هایی رو به رو هستیم که هر کدام قدرت ایجاد تحول در جامعه را دارند.

فیروزآبادی اضافه کرد: فضای مجازی تاثیرگذاری شگرفی بر نظام آموزشی و پژوهشی کشور دارد، ایران با تحولات فرهنگی بسیار شتابانی روبرو است که عمده آن ها وارداتی هستند. به همین دلیل به اقدامات فراگیر احتیاج داریم؛ اقداماتی که باید از آموزش سواد رسانه ای و فضای مجازی آغاز گردد و به اصلاح نظام حکمرانی کشور برسد.

وی اضافه کرد: در جهانی باز و یکپارچه امروز، باید بازیگر اصلی در چارچوب وطن خودمان باشیم. سال گذشته اقتصاد دیجیتال را هدف قرار دادیم و سال جاری بحث آموزش و پژوهش را بیش از پیش مورد توجه قرار خواهیم داد. این تفاهم بین ما و شورای عالی انقلاب فرهنگی وجود داشته و امروز آن را به صورت کتبی امضا می کنیم.

این تفاهم نامه در سه ماده با 11 بند و زمینه های همکاری تعریف شده، به امضا رسید :

- سیاستگذاری و تدوین اسناد ملی در حوزه های مشترک

- باز مهندسی نظام حکمرانی علم، فرهنگ و فضای مجازی با توجه به فناوری های نوین و نقش آفرینان آن

- تبادل تجارب دستاوردها، پژوهش ها و مطالعات

- آنالیز و بهره مندی از ملاحظات فرهنگی و فضای مجازی در فرآیند تدوین، تصویب و راهبری اجرای سیاست های و اسناد راهبردی و حضور نمایندگان طرفین در جلسات تخصصی

- راهنمایی بخشی از ظرفیت های پژوهش و فناوری دانشگاه ها و مراکز ذی ربط به سمت برطرف احتیاجهای کشور در عرضه فضای مجازی

- بازتدوین محتوای آموزشی رشته های موجود و همچنین تعریف و راه اندازی رشته های جدید در حوزه های مختلف علمی مرتبط با فضای مجازی

- راهبری ایجاد سکوها و سامانه های مجازی عرصه فرهنگ و علم کشور

- رصد، پایش و آینده نگری و ارائه ارزیابی و تحلیل حوزه علم، فرهنگ و فضای مجازی

علمی **9207** 1055

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1247

به "امضای تفاهم نامه شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امضای تفاهم نامه شورای عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید