ویتامین C و 6 دلیل برای مصرف منظم آن

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران: وقتی نام ویتامین C را می شنوید، آن چه احتمالا در ذهن شما نقش می بندد پیشگیری و درمان بیماری هایی مانند اسکوربوت و سرماخوردگی است. اما آیا می دانستید که این ماده مغذی می تواند برای سلامت کلی انسان مفید باشد؟

ویتامین C و 6 دلیل برای مصرف منظم آن

ویتامین C از جمله مواد مغذی است که به طور طبیعی در بدن انسان فراوری نمی گردد و برای تامین احتیاج روزانه باید آن را از منابع غذایی مانند میوه ها و سبزیجات مانند مرکبات و فلفل های دلمه ای دریافت کنید.

ویتامین C به شکل مکمل نیز در دسترس است. در ادامه با بعضی دلایل علمی که چرا باید به طور منظم این ماده مغذی را مصرف کنیم، بیشتر آشنا می شویم.

مدیریت آثار استرس اکسیداتیو

استرس اکسیداتیو دشمن شماره یک افرادی است که به مراقبت از سلامت پوست خود توجه ویژه ای دارند. استرس اکسیداتیو موجب فراوری بیش از حد رادیکال های آزاد، مولکول هایی مضر که به سلول های سالم بدن آسیب می رسانند، می گردد. همچنین، استرس اکسیداتیو میزان رطوبت و کلاژن در پوست را کاهش می دهد، از این رو، به شکل گیری چین و چرک و پیری زودرس پوست منجر می گردد.

به عنوان یک آنتی اکسیدان قدرتمند، ویتامین C می تواند به کاهش آثار استرس اکسیداتیو در بدن یاری کند. این ماده مغذی از پوست در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می نماید، به کند شدن پیشرفت مسائل پوستی مختلف، از جمله آسیب ناشی از قرار دریافت بیش از حد در معرض نور خورشید، هایپرپیگمنتیشن (لکه های پوستی)، و بروز چین و چروک یاری می نماید.

با استفاده از مکمل ویتامین C به صورت موضعی می توان از دریافت این ماده مغذی به میزان کافی در پوست اطمینان حاصل کرد. استفاده از ویتامین C در روتین صبحگاهی می تواند به پیشگیری از آسیب ناشی از عوامل محیطی در طول روز و استفاده از آن هنگام شب می تواند به جوان سازی پوست یاری کند.

پشتیبانی از بافت های بدن

کلاژن نه تنها برای بهره مندی از پوستی قوی و نرم اهمیت دارد، بلکه برای حفظ ساختار دیگر بافت های همبند از جمله رگ های خونی و تاندون ها نیز مهم است. با افزایش سن، فراوری کلاژن در بدن کاهش می یابد که به نازک شدن پوست و فرایند کند بهبودی زخم ها منجر می گردد.

ویتامین C می تواند به کند کردن این فرایند کاهش فراوری کلاژن مرتبط با افزایش سن یاری کند. ویتامین C یک عامل کلیدی در سنتز کلاژن و الاستین است که به حفظ ظاهر شاداب و جوان پوست یاری می نمایند.

همچنین، ویتامین C به وسیله مقابله با آنزیم های تخریب نماینده کلاژن، از ذخایر موجود این ماده در بدن محافظت می نماید.

پشتیبانی از سیستم ایمنی بدن

ویتامین C نقش مهمی در عملکرد سیستم ایمنی ایفا می نماید. به گفته جوآنا فولی، متخصص تغذیه، در سطح سلولی، ویتامین C پاتوژن ها را خنثی نموده و به عملکرد درست سلول های ایمنی یاری می نماید. ویتامین C به تکثیر لنفوسیت ها (نوعی از گلبول های سفید خون) برای مبارزه با عفونت ها و همچنین به نوتروفیل ها (نوع دیگری از گلبول های سفید خون) برای خوردن و تخریب میکروب های بیماری زا یاری می نماید.

همچنین، خواص آنتی اکسیدانی ویتامین C به عملکرد درست سیستم ایمنی بدن یاری می نماید. استرس اکسیداتیو طولانی مدت با انواع مختلفی از بیماری های مزمن و همچنین تحریک التهاب که استرس اکسیداتیو را تغذیه می نماید، پیوند خورده است. همراه با آنتی اکسیدان های دیگر، مصرف ویتامین C به میزان کافی برای تقویت و عملکرد درست سیستم ایمنی بدن اهمیت دارد.

تقویت سلامت مغز

اگرچه اسید های چرب امگا-3 و ویتامین K از جمله مواد مغذی شناخته شده برای سلامت مغز هستند، ویتامین C نیز می تواند برای تقویت عملکرد شناختی مفید باشد که خواص آنتی اکسیدانی بار دیگر عامل تاثیرگذار در این زمینه هستند. رادیکال های آزاد می توانند موجب بروز آسیب در هر نقطه ای از بدن، از جمله مغز شما شوند. به عنوان یک آنتی اکسیدان، ویتامین C می تواند به مبارزه با رادیکال های آزاد و پشتیبانی از بدن در برابر زوال شناختی یاری کند.

ویتامین C برای بهره مندی از سلول های عصبی سالم نیز اهمیت دارد. این ماده مغذی از غلاف میلین محافظت می نماید که امکان انتقال سریع تر تکانه ها و سیگنال های عصبی را فراهم می نماید. یک نکته جالب درباره تشکیل مناسب غلاف میلین این است که با فراوری کلاژن وابسته به ویتامین C پیوند خورده است.

یاری به مدیریت فشار خون بالا

ویتامین C ممکن است به مدیریت طبیعی فشار خون بالا یاری کند. این ویتامین فراوری اکسید نیتریک توسط بدن را بهبود می بخشد. این مولکول به گشاد یا باز شدن رگ های خونی یاری می نماید.

همچنین، ویتامین C موجب می گردد تا کلیه ها سدیم و آب بیشتری از بدن دفع نمایند. این شرایط به آرامش دیواره رگ های خونی و کاهش فشار خون یاری می نماید. همچنین، این ماده مغذی می تواند به حفظ و بازگشت انعطاف پذیری به دیواره رگ های خونی، کاهش تشکیل پلاک و بهبود جریان خون یاری کند.

پشتیبانی از جذب آهن

عوامل مختلفی بر جذب ماده معدنی آهن در بدن تاثیرگذار هستند که از آن جمله می توان به نوع آهن و میزان ذخایر آهن موجود اشاره نمود. همچنین، ویتامین C می تواند بر دریافت و جذب آهن از غذا های مصرفی تاثیرگذار باشد. این ویتامین به تبدیل آهن غیرهم که در منابع گیاهی وجود دارد به شکلی با قابلیت جذب بیشتر در بدن یاری می نماید. جذب آهن غیرهم برای بدن به اندازه آهن هم که در منابع حیوانی وجود دارد، آسان نیست.

ویتامین C می تواند به معکوس کردن اثر مهار نماینده بعضی مواد دیگر، مانند فیتات ها که جذب آهن را به تاخیر می اندازند، یاری کند. برای کسب بهترین نتایج، مصرف آهن و ویتامین C در یک وعده غذایی مشابه توصیه شده است.

منبع: medicaldaily

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: برترین ها
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4725

به "ویتامین C و 6 دلیل برای مصرف منظم آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتامین C و 6 دلیل برای مصرف منظم آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید