نمایشگاه صنایع دستی تبریز با حضور 240 هنرمند برگزار می گردد

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران، فرزین حق پرست ظهر یکشنبه در نشست خبری خود با اشاره به معین تبریز به عنوان شهر جهانی بافت فرش گفت: معین شهرجهانی بافت فرش اولین انتخابی است که در سال 2015 اتقاق افتاده و از بین شش شهر جهانی صنایع دستی، از ایران دو شهر تبریز و اصفهان انتخاب شده بودند که تبریز به این عنوان دست یافت.

نمایشگاه صنایع دستی تبریز با حضور 240 هنرمند برگزار می گردد

وی در ادامه اضافه کرد: این انتخاب گام بسیار خوبی برای کاهش کپی برداری، تبدیل شدن شاخص ارزیابی و شناساندن بافت، ترکیب رنگی، طراحی فرش و نفاست فرش تبریز به جهان و نشان مایه سازی تبریز و فرش دست بافت تبریزی است و باید به اهالی این هنرو فعالان این حوزه تبریک گفت.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در ادامه این نشست از برگزاری ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی تبریز در شهریور ماه جاری اطلاع داد و در مورد ویژگی های کمی و کیفی این نمایشگاه گفت: ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی تبریز 23 تا 27 شهریور سالجاری از ساعت 15 الی 21 شب در سالن امیر کبیر نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار خواهد شد.

وی در مورد عناوین روزهای برگزاری این نمایشگاه نیز گفت: روز اول نمایشگاه به عنوان هنر اسلامی، روز دوم شهرت جهانی، روز سوم صنایع دستی؛ ره یافتی برای اقتصاد مقاومتی، روز چهارم صنایع دستی؛ میراثی فرهنگی برای توسعه گردشگری و روز پایانی به عنوان صنایع دستی، خانواده ایرانی، فراوری ملی و بازار یابی بین المللی نامگذاری شده اند.

حق پرست در ادامه توضیح داد: این نمایشگاه با مشارکت ادارات کل آموزش و پرورش، سازمان فنی وحرفه ای و ارگان های تربیتی، منطقه آزاد ارس، دانشگاه هنرهای اسلامی تبریز، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، کمیته امداد و 15 تشکل غیر دولتی و صنایع دستی دیگر در 250 غرفه و با حضور 120 نفر از هنرمندان آذربایجان شرقی و 120 نفر از هنرمندان سایر استان ها برگزارخواهد شد.

وی خاطر نشان شد: با رایزنی اجرا شده، ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی تبریز همزمان با نمایشگاه پاییزی در بزرگ ترین سالن نمایشگاه بین المللی دایر خواهد شد که امیدواریم با برگزاری این نمایشگاه و بازدید طراحان صنعتی و اهالی هنر، افزایش تعامل هنرمندان این عرصه و تأثیرگذاری بالای نمایشگاه، گام های مؤثری در راستای ارتقای کیفی صنایع دستی استان برداشته گردد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بهبود شرایط بازاریابی برای صنایع دستی را از دیگر نتایج برگزاری این نمایشگاه عنوان و توضیح داد: همچنین با کارآفرینی و ایجاد فرصت های شغلی به وسیله چنین اقداماتی می توان در بحث اقتصاد نیز نقش مثبتی داشته و با پیوند صنایع دستی، میراث فرهنگی و حوزه گردشگری عمق صنایع دستی را نمایش دهیم.

وی در ادامه از وجود 300 شاخه صنایع دستی و فعالیت 80 رشته از این تعداد در آذربایجان شرقی اطلاع داد و اضافه کرد: باید حافظ صنایعی مانند صنعت چرم، کیف و کفش تبریز باشیم که زمانی حرف اول را در این رشته می زد وبر همین اساس امیدواریم فعالان کفش دست دوز تبریز در ششمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی تبریز حضور مؤثری داشته باشند.

حق پرست همچنین گفت: بهمن امسال تبریز برای نخستین بار میزبان گردهمایی اعطای نشان ملی صنایع دستی شمال غرب کشور خواهد بود و امیدواریم فعالان این عرصه با در یافت نشان های ملی، برای دریافت مُهر اصالت نیز اقدام نمایند که در این راستا 28 نشان ملی دریافت نموده ایم و امیدواریم با کوشش فعالان عرصه صنایع دستی استان، این تعداد را به بیش از 50 نشان افزایش دهیم.

وی در مورد آخرین شرایط اعطای جایزه بین المللی آقاخان به تبریزگفت: دو سال پیش به مناسبت مشارکت مردم در مرمت بازار تاریخی تبریزجایزه بین المللی آقاخان به تبریزتعلق یافته بود که هنوز جایزه آن دریافت نشده و منتظر جشن بازار هستیم و با کوشش های استانداری، فرمانداری و فعالان بازار هیئت امنای بازار تبریز را تشکیل خواهد شد و بعد از تشکیل آن جشن بازار برگزار و جایزه آقاخان دریافت و برای مرمت خود بازار هزینه خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: اگر مردم ما به هنرهای فراموش شده ای چون سبد بافی خشک سرای مرند، میناکاری و پاپیه ماشه (نقاشی و قلم کاری روی کاغذهای فشرده) روی بیاورند، حتما مسائل پیش روی صادرنمایندگان فرش تبریز، فعالان و هنرمندان حوزه صنایع دستی رفع خواهد شد و با ثبت جهانی صنایع دستی استان، شاهد رونق دوباره این صنعت خواهیم بود.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3765

به "نمایشگاه صنایع دستی تبریز با حضور 240 هنرمند برگزار می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه صنایع دستی تبریز با حضور 240 هنرمند برگزار می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید