نخبگان جوان در اقتصاد دانش بنیان چگونه نقش آفرینی می نمایند؟ ، دورهمی جوانان ایرانی در فحاد

به گزارش نوای پرنده پارسی، در قرن 21 برای رسیدن به یک توسعه پایدار ضروری است تا به جای تکیه بر اقتصاد نفتی، نگاه جدی تری به اقتصاد دانش بنیان با حضور نخبگان داشته باشیم.

نخبگان جوان در اقتصاد دانش بنیان چگونه نقش آفرینی می نمایند؟ ، دورهمی جوانان ایرانی در فحاد

گروه فناوری خبرنگاران؛ حمیده آقاجانی - تا به حال کارنامه کشور های توسعه یافته را دیده اید؟ بسیاری از این کشور ها منابع طبیعی غنی ندارند حتی نفت هم ندارند، اما آثارشان در بسیاری از کشور های در حال توسعه و توسعه نیافته به وضوح قابل مشاهده است. بعضی از محصولات برند می شوند و دسته دیگر بدون رقیب در بازار های دنیای به فروش می رسند، سوال اساسی این است که کسب درآمد و ثروت این کشور ها ریشه در کدام تفکر دارد؟

به خوبی می دانیم منابع طبیعی دائمی نیستند و روزی به سرانجام خواهند رسید کما اینکه بسیاری این منابع در کشور ها رو به سرانجام بوده یا تمام شده و حاصلی برای آن ملت نداشته است. اگر ثروت های طبیعی تاثیری بر توسعه کشور ها داشت امروز قاره آفریقا باید توسعه یافته ترین کشور دنیا به حساب می آمد، اما در عمل تنها توانسته در پنهان و آشکار مستعمره چند کشور دیگر باشد.

اما کدام ثروت است که سرانجامی بر آن نیست؛ قطعا علم و دانش است. بنا بر وعده الهی انسان تا لحظه مرگ قدرت یادگیری دارد و می تواند از این دانش در هر راهی بهره ببرد. در تمام اعصار این هوش انسان بود که توانست بشر را به سمت توسعه یافتگی راهنمایی کند، اما این رشد در چند دهه اخیر سرعت بیشتری گرفته است. حالا تصور کنید بخواهیم این روند را به هر کشور جداگانه تعمیم دهیم، خواهیم دید کشور هایی همچون آلمان، سوئیس، سوئد، ژاپن و چین بدون داشتن منابع طبیعی تنها با تکیه بر دانش خود به اقتصاد باثبات رسیده اند.

دو واژه اقتصاد و دانش، ترکیبی مطلوب برای توسعه یافتگی یک کشور خواهد بود به شرط آنکه در تحریم های ظالمانه قرار نگرفته باشد. تصور کنید ایران با این حجم از سرمایه علمی و منابع موجود اگر در شرایط تحریم نبود تا کجا پیش می رفت. از سال 2000 به بعد واژه اقتصاد دانش بنیان در توسعه ملل نقش کلیدی را برعهده دارد و فناوری به عنوان یک عنصر کلیدی می تواند یک کشور را در جهت توسعه قرار دهد.

ایران منابع کافی از نیروی انسانی صاحب علم و اساتید برجسته در اختیار دارد و تنها یک سد است به نام تحریم که قاعدتا قابل نفوذ خواهد بود، پس در این شرایط باید چه کرد؟ رهبر معظم انقلاب پاسخ این سوال را به زیبایی مطرح فرمودند: چگونگی نقش آفرینی نخبگان جوان در اقتصاد مقاومتی یا اقتصاد دانش بنیان؟ من جواب این سئوال را از شما میخواهم، منتظر نمانید دیگران طراحی نمایند.

جهت تعیین است، اقتصاد مقاومتی و اقتصاد دانش بنیان دو بازوی مهم برای توسعه مالی کشور به حساب می آیند و ضروری است تا همه بخش ها به این حوزه ورود پیدا نمایند. یکی از این آتش به اختیار ها که چند وقتی است کوشش نموده تا فعالان عرصه دانش بنیان را دور خود جمع کند فَحاد است.

فَحاد مخفف عبارت فعالان حوزه اقتصاد دانش بنیان و بستری برای تجمیع داشته ها و توانمندی های پراکنده هریک از فعالان و علاقه مندان ارزشی حوزه علم و فناوری و بهره برداران این حوزه و به اشتراک گذاری آن در جهت برطرف احتیاج، استفاده حداکثری از امکانات، افزایش بهره وری و رشد علمی و مالی بیش از پیش هریک از حاضران حقیقی و حقوقی در فحاد در قالب همکاری و مشارکت است.

تمام فارغ التحصیلان دانشگاهی این امکان را دارند که ایده هایشان به یک استارت آپ یا شرکت دانش بنیان تبدیل گردد، اما به قول قدیمی ها یک دست صدا ندارد و فحاد با همین نگاه کوشش نموده تا توانایی های فردی افراد را در کنار یکدیگر جمع کند و یک فعالیت مالی پیروز و پایدار به وجود آورد.

فحاد کوشش نموده تا با شکل گیری اجتماع مجازی و حقیقی، فعالان عرصه های مختلف را به یکدیگر معرفی کند، این دورهمی ها موجب شناخت بیشتر، افزایش فضای اعتماد، تشکیل هسته های فناورانه اولیه، فراوری محتوا، شکل گیری زنجیره علمی فناوری و در نهایت شکل گیری تیم ها و کسب و کار های فناورانه می گردد.

فعالان حوزه اقتصاد دانش بنیان تا به امروز 4 دوره از دورهمی های دانش بنیانی را برگزار نموده و این بار به سراغ شبکه همکاری فعالان حوزه کشاورزی و شبکه برطرف احتیاج های فناورانه صنعت رفته اند؛ دو بخشی که اگر توسعه پیدا نمایند، هر کدام می توانند سهم بزرگی از رشد مالی کشور داشته باشند.

شبکه همکاری فعالان حوزه کشاورزی در عرصه های زراعت، باغبانی، گیاهان دارویی، دامپروری، زنبورداری، شیلات و ابزیان، طیور و ماکیان، کرم ابریشم و جنگل و مرتع خواهد بود و فعالان این عرصه با هدف ایجاد فضای همکاری و هم افزایی بین بازیگران زنجیره ارزش محصولات، توسعه کمی و کیفی کسب و کار های کشاورزی محور باتمرکز بر صنایع تبدیلی و تکمیلی و رسوخ فناوری و نوآوری به منظور افزایش بهره وری گردهم خواهند آمد.

شاید مهمترین بخش از این رویداد ها این باشد که فرصت برای دانشجویان نیز فراهم است و می توانند در شبکه نقش خود را پیشنهاد دهند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2888

به "نخبگان جوان در اقتصاد دانش بنیان چگونه نقش آفرینی می نمایند؟ ، دورهمی جوانان ایرانی در فحاد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نخبگان جوان در اقتصاد دانش بنیان چگونه نقش آفرینی می نمایند؟ ، دورهمی جوانان ایرانی در فحاد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید