مروری بر مشوق های بازار دولتی مخابرات ایران به تولیدکنندگان خارجی

به گزارش نوای پرنده پارسی، به گزارش خبرنگاران، صنعت تجهیزات مخابراتی در ایران از جمله صنایعی است که مشتریان اصلی آن را شرکت ها و سازمان های دولتی و حاکمیتی شکل می دهند. اما برخلاف قوانین متعددی که این مشتریان را مکلف به حمایت از فراوری داخل می نماید، سیاست های جاری آن ها رویکردی خلاف حمایت از توانمندی های داخل داشته و بیشتر تسهیلگر واردات است.

مروری بر مشوق های بازار دولتی مخابرات ایران به تولیدکنندگان خارجی

در مواردی که شرکت های دولتی و حاکمیتی مشتریان اصلی یک صنعت به شمار می آیند، به طور طبیعی بازوی اصلی دولت در حمایت از فراوریات داخلی استفاده از امکان بازارسازی برای فراورینمایندگان خواهد بود. صنعت تجهیزات مخابرات در ایران را می توان نمونه ای از این صنایع دانست که اصلی ترین مشتریان آن سازمان های دولتی و حاکمیتی نظیر شرکت ارتباطات زیرساخت، مخابرات ایران و اپراتورهای سیار هستند.

در حال حاضر آئین نامه ها و مصوبات متعددی در رابطه با الزام سازمان های دولتی و حاکمیتی به حمایت از فراورینمایندگان داخلی وجود دارد که بعضی به طور خاص برای صنعت تجهیزات مخابراتی و بعضی دیگر به شکل قوانینی عمومی برای حمایت از فراوری داخل تدوین شده اند. از جمله این مصوبات می توان به مواردی نظیر، قانون حداکثر استفاده از توان فراوریی و خدمات داخلی در تأمین احتیاجهای کشور، نظام نامه پیوست فناوری در قراردادهای بین المللی و آئین نامه اجرایی حمایت از صاحبان صنایع در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره نمود.

مشوق هایی برای فراورینمایندگان خارجی

با این وجود در حال حاضر سیاست های اجرایی توسط این شرکت ها خصوصاً شرکت ارتباطات زیرساخت خلاف حمایت از فراوریات داخلی و حمایت از تامین نمایندگان خارجی است. در این راستا می توان به موارد زیر به عنوان اقداماتی مرسوم در خرید از فراوریات خارجی اشاره نمود که در نهایت منجر به حمایت از فراورینمایندگان خارجی می گردد:

برگزاری مناقصات خرید تجهیزات به صورت محدود یا ترک تشریفات با چند تأمین نماینده خارجی از پیش مشخص شده

ارائه تضامین پرداختی به وسیله سازوکارهای بانکی به شرکت های خارجی

تعهد به همکاری در بستر قراردادهای بلند مدت

خرید تجهیزات خارجی با قیمت بالاتر بدون وجود ادله کافی و به بهانه کیفیت بالاتر

دسترسی ساده شرکت های خارجی به مسئولین دولتی و حاکمیتی حوزه مخابرات و دریافت اطلاعات مورد احتیاج

ارائه فرصت تحقیق و توسعه محصول به طرف های خارجی به بهانه سفارشی سازی تجهیزات

موانع فراورینمایندگان داخلی تجهیزات مخابراتی

این موارد، درحالی در اغلب قراردادهای خرید تجهیزات مخابراتی از تامین نمایندگان خارجی دیده می گردد که فراورینمایندگان داخلی عمدتاً از این تسهیلات محروم هستند. ضمن اینکه در موارد متعدد برای فراوری و فروش محصولات خود درگیر موانع بیشتری نیز هستند، که در ادامه به آن ها اشاره می گردد:

رعایت نشدن مواد قانونی مربوط به حمایت از فراوری داخل نظیر ترجیح فراورینمایندگان داخلی در مناقصات، اعلام احتیاج پروژه های آینده زودتر از موعد و ممنوعیت واردات تجهیزات دارای فراوری مشابه داخلی

دسترسی نداشتن فراورینمایندگان داخلی به برنامه های آینده توسعه شبکه و مستندات فنی مناقصات واگذار شده به تامین نمایندگان خارجی

وجود منافع شخصی در خرید از تامین نمایندگان خارجی

درخواست مشخصه های فنی غیرمتعارف و غیرضروری از فراورینمایندگان داخلی با هدف کسب مجوز واردات و حذف فراورینمایندگان داخلی از رقابت در مناقصات

پرداخت نشدن به موقع و کامل هزینه تجهیزات خریداری شده توسط بخش دولتی در قراردادهای داخلی

این موارد از جمله اصلی ترین چالش های فراورینمایندگان داخلی هستند که حتی در صورت وجود توانمندی و محصولات رقابتی نیز مانع جدی برای حضور فراورینمایندگان داخلی در بازارها می شوند و سال هاست که صنعت تجهیزات مخابرات کشور از آن ها رنج می برد. حال ضروری است مسئولین مربوطه در وزارت ارتباطات و شرکت ارتباطات زیرساخت که مدعی حمایت از توانمندی های داخلی در حیطه فعالیتی خود هستند، شفاف سازی نمایند که چه اقداماتی برای برطرف این موانع به اجرا گذاشته اند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1265

به "مروری بر مشوق های بازار دولتی مخابرات ایران به تولیدکنندگان خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر مشوق های بازار دولتی مخابرات ایران به تولیدکنندگان خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید