فیس اپ خطرناک تر است یا فیس بوک؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، از هفته گذشته یک اپلیکیشن در ایران و جهان بار دیگر جنجالی شده است. با هر کسی که حرف بزنید احتمالا عکس از پیری و آینده خودش و اطرافیانش را با لبخندی نشان تان خواهد داد. هر چند اپلیکیشن فیس اپ مدتهاست وجود دارد اما مثل خیلی از موارد دیگر بار دیگر در شبکه های اجتماعی و میان مردم موجش به راه افتاده و همین قضیه باعث نگرانی هایی هم شده.

فیس اپ خطرناک تر است یا فیس بوک؟

واقعیت این است که فیس اپ هفته گذشته ناگهان خیلی محبوب شد و شبکه های اجتماعی پر شده اند از تصاویری که مردم در آنها به یاری فیس اپ خودشان، دوستان و اعضای خانواده و یا افراد مشهور و سلبریتی ها را پیر نموده اند. پیش بینی شده که این اپلیکیشن در همین چند روز 150میلیون عکس جدید دریافت نموده و با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی خود آنها را به صورت های مختلف ویرایش نموده است. فیس اپ پیش از این هم محبوب بود. در سال2017 این اپلیکیشن 80میلیون بار دانلود شد، اما موج چالش جدید، این اپلیکیشن را محبوب تر از هر زمان دیگری نموده است. اگر تاکنون از این اپلیکیشن استفاده ننموده اید باید بدانید فیس اپ در حقیقت یک اپلیکیشن ویرایش تصویر است که با دریافت دسترسی به گالری تصاویر کاربر آنها را به شکل های مختلف ادیت می نماید. یکی از مشهورترین موارد هم دیدن قیافه آینده افراد است. اما همین دسترسی گسترده به تصاویر و در نتیجه موقعیت های مکانی و مشخصات عکس های گرفته شده باعث شده تا خیلی ها درباره استفاده از آن هشدار دهند.

هیچ کس هنوز اطلاعات فنی دقیقی درباره میزان امنیت و حفظ حریم خصوصی توسط این اپلیکیشن ندارد. رسانه های غربی مهم ترین دلیل شان برای متهم کردن این اپلیکیشن روسی بودن آن است. این رسانه ها اعتقاد دارند که روسیه با استفاده از این اپلیکیشن می تواند به صورت ناگهانی به اطلاعات شخصی میلیون ها نفر دسترسی پیدا کند. یکی از مهم ترین کاربردهای این ماجرا استفاده از تصاویر برای سیستم های تشخیص چهره و افزایش توانایی آنهاست. در واقع در یادگیری ماشینی شما هر چقدر میزان اطلاعات وسیع تری داشته باشید نرم افزار هوش مصنوعی نتایج مطمئن تری خواهد داشت. وقتی شما تصاویر جوانی و مثلا پیری میلیون ها نفر را داشته باشید عملا عبور از سیستم های تشخیص چهره با سخت ترین گریم ها هم غیرممکن می گردد. این موج باعث شده تا اعضای کنگره آمریکا مانند چاک شومر خواهان تحقیقات سریع اف بی آی در این رابطه شوند. یکی از دلایل متهم شدن فیس اپ این است که دولوپرهای اپلیکیشن به صورت واضح و آشکار به کاربران نمی گوید که پردازش عکس های آنها در سطح کلاود یا ابر صورت می گیرد. بیشتر کاربران فکر می نمایند که عکس در گوشی آنها پردازش می گردد. درصورتی که اپلیکیشن عکس ها را وارد فضای ابری می نماید و به صورت ابری هم پردازش می نماید و بعد از تحویل عکس به شما، همچنان عکس شما را خواهد داشت.

  • عکس های ما مهم است؟

به گزارش خبرنگاران، شاید خیلی ها بگویند مثلا چه اهمیتی دارد یک عکس سلفی ما به سرورهای این اپلیکیشن فرستاده گردد. شاید یک عکس اهمیتی نداشته باشد اما فرض کنید این اپلیکیشن یا پلتفرم های مشابه به میلیون ها عکس شهروندان یک کشور دسترسی داشته باشد. این عکس ها تبدیل به یک بیگ دیتای مهم می گردد. عکس های گوشی های جدید اکثرا عکس های با کیفیت بالا هستند و علاوه بر این هر عکس حاوی متادیتا یا اطلاعات جانبی است که شامل اطلاعات مهمی مثل تاریخ گرفته شدن عکس، نوع دوربین و موقعیت عکس خواهد بود. از این اطلاعات می توان برای فناوری تشخیص هویت به یاری چهره استفاده کرد، آنها را تقویت یا اصلا با هک دوربین های امنیتی یک شهر خارجی، جهت حرکت یک شخص را دنبال کرد. البته فیس اپ به دنبال گزارش های مختلف در این رابطه اتهام علیه خودش را رد نموده و گفته است: عکس ها را به صورت محدودی در فضای ابری خود نگهداری می نماید. به گفته شرکت تولیدنماینده اپلیکیشن در مدت 48ساعت عکس ها از سرورها پاک می گردد.

  • فیسبوک خطرناک تر نیست؟

شاید خیلی از نگرانی های مطرح شده درباره فیس اپ منطقی هم باشد اما آیا این اپلیکیشن تنهاست؟ بدون شک بزرگ ترین مرکز جمع آوری اطلاعات کاربران در دنیا فیسبوک است! درحالی که رسانه های غربی فیس اپ را مطرح می نمایند. فیسبوک یکی از مهم ترین منابع جمع آوری لحظه به لحظه تصاویر کاربران در دنیا است. در واقع اگر قرار به نگرانی باشد می توان درباره تمام پلتفرم های مشابه به صورت منطقی این نگرانی را داشت. پلتفرم هایی مانند فیسبوک روزانه میلیون ها تصویر ازمردم دنیا را جمع آوری می نمایند. فیسبوک نمونه ای است که در حفظ حریم خصوصی 2.38 میلیارد کاربر فعال خود اصلا کارنامه درخشانی ندارد. این شرکت پرونده ای قطور در افشای اطلاعات کاربرانش دارد و اخیرا برای عبور از این ماجرا برای پرداخت 5میلیارد دلار جریمه توافق نموده است. واقعیت این است که در دنیای مجازی امروز حریم شخصی ما با هر پلتفرم و اپلیکیشنی می تواند در خطر باشد و بیشتر از هرکسی باید خود کاربران دقت بیشتری در اشتراک گذاری اطلاعات زندگی شخصی خود داشته باشند.

منبع - روزنامه خبرنگاران-شنبه 29 تیر 1398

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1677

به "فیس اپ خطرناک تر است یا فیس بوک؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فیس اپ خطرناک تر است یا فیس بوک؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید