سرنوشت هواپیمای بدون موتور چه می گردد؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، اگر موتور هواپیما از کار بیفتد چقدر می تواند پرواز کند؟

با وجود اینکه سفر هوایی در میان دیگر شیوه های حمل و نقل امن ترین شناخته شده است، اما اغلب افراد از پرواز و سفر با هواپیما ترس دارند. به ویژه آن هایی که ترس از ارتفاع دارند ترجیح می دهند حتی الامکان سوار هواپیما نشوند. یکی از سوالاتی که اغلب ذهن مسافران را درگیر می نماید این است که اگر حین پرواز هواپیما دچار مشکل فنی گردد چه اتفاقی می افتد؟ و یا اینکه هواپیما می تواند بدون موتور پرواز کند؟ اگر موتور هواپیما از کار بیفتد هواپیما سقوط می نماید؟ در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا ببینیم سرنوشت هواپیمای بدون موتور چه می گردد.

سرنوشت هواپیمای بدون موتور چه می گردد؟

هواپیما چگونه می تواند بدون موتور پرواز کند؟

در حالی که ممکن است این موضوع کمی شما را شگفت زده کند، اما جالب است بدانید که کم کردن ارتفاع و فرود اضطراری بدون موتور که به اصطلاح خلبان ها پرواز بیکار یا Flight Idle نامیده می گردد امکان پذیر است. در شرایط فلایت آیدِل حرکت موتور به صفر می رسد و کاملاً از کار می افتد. در این حالت موتور هواپیما به سیستم های حیاتی قدرت می دهد اما هیچ گونه فشاری فراهم نمی نماید. فلایت آیدِل در هر پروازی، بدون اینکه مسافر متوجه گردد، اتفاق می افتد. به نقل از خلبان پاتریک اسمیت در کتاب کاکپیت کانفیدنشیال، عملیات حالت پرواز بیکار بسیار سخت است و همانند پایین رفتن خودرو از یک تپه در سرپایینی با کلاچ پایین می باشد.

هواپیماهای مختلف دارای نسبت شیب متفاوتی هستند. به عبارتی دیگر می توان گفت که با توجه به مدل هواپیما، هریک در سرعت و شیب متفاوتی ارتفاع را کاهش می دهند و این موضوع به طور مستقیم بر مدت زمان پرواز هواپیما بدون موتور اثر می گذارد. به طور مثال اگر هواپیما دارای نسبت برخاست به کشش 10:1 باشد، به این معناست که در هر 10 مایل از پرواز 1 مایل از ارتفاع را از دست می دهد. هواپیمایی که در حال پرواز و با ارتفاع معمولی 3600 پایی (حدود 7 مایل) هر دو موتورش را از دست بدهد، قادر خواهد بود پیش از رسیدن به زمین تا 70 مایل دیگر پرواز کند.

از دست دادن موتور هواپیما می تواند دلایل مختلفی داشته باشد؛ متداول ترین دلایل از کار افتادن موتور هواپیما اتمام سوخت، خاکستر آتشفشان و پرندگان هستند.

خراب شدن موتور هواپیما در پرواز

در سال 2001 هواپیمایی با 293 مسافر و 13 خدمه بر فراز اقیانوس اطلس هر دو موتور خود را از دست داد. پرواز 236 ایر ترانسات، از زمان ترک فرودگاه تورنتو به مقصد لیسبون در حال نشت سوخت بوده و خلبانان از این مشکل بی خبر بوده اند. پس از اینکه هواپیما موتور خود را از دست داد، خلبان روبرت به برج کنترل ترافیک هوایی فرودگاه اعلام نمود که به علت اتمام سوخت قصد تغییر راستا و فرود اضطراری در فرودگاه آزورس را دارد. پس از 10 دقیقه موتور دوم نیز از کار افتاد.

خلبان و یاری خلبان پرواز با تجربه بیش از 20 هزار ساعت پرواز پیروز شدند هواپیمای ایرباس A330 را بدون موتور، به مدت 19 دقیقه و با تحت پوشش قرار دادن 75 مایل، به پایگاه هوایی برسانند. هواپیما مجبور شد با انجام چند چرخش ارتفاع را کاهش دهد، و پیش از توقف کامل پیروز به نشستن در باند فرودگاه شد. مهارت خلبان و یاری خلبان موجب شد که هواپیما و تمام سرنشینان هواپیما به سلامت به زمین برسند. این سانحه هوایی در تاریخ صنعت هواپیمایی طولانی ترین پروازی بوده که بدون موتور به سلامت فرود آمده است.

داستان پرواز 236 ایر ترانسات به عنوان یادآوری عمل می نماید که حتی اگر هر دو موتور هواپیما هنگام پرواز از کار بیفتند، خلبان شانس کم کردن ارتفاع و فرود هواپیما به سلامت را خواهد داشت.

  • همچنین جالب است بدانید که مورد مشابه دیگر پرواز یونایتد ایرلاینز است که در وسط آسمان موتورش منفجر شد.

سانحه دیگر از دست دادن موتور هواپیما در سال 1982 اتفاق افتاده است؛

زمانی که هواپیمای بوئینگ 747 بریتیش ایرویز در راستاش به اوکلند از میان ابرهای دود کوه آتشفشان گالونگگونگ در جاوه، یکی از جزایر کشور اندونزی، عبور می کرد هر 4 موتورش را از دست داد. با نسبت شیب حدودی 15:1 خدمه متوجه شدند که هواپیما در عرض 23 دقیقه دیگر (بیش از 91 مایل مسافت)، فرود اضطراری خواهد داشت. اما همانطور که هواپیما در حال نزدیک شدن به فرودگاه جاکارتا بود برای فرود اضطراری بود، یکی از موتورها شروع به کار کرد و پس از آن موتور بعدی روشن شد و تا زمان فرود هر 4 موتور هواپیما روشن شدند و هواپیما به سلامت فرود آمد.

اطلاع رسانی این سانحه هوایی توسط خلبان به مسافران در تاریخ صنعت هواپیمایی از عجیب ترین ها می باشد. کاپیتان اِریک مودی خطاب به مسافران اعلام داشت: خانم ها و آقایان، کاپیتان پرواز با شما صحبت می نماید. متاسفانه با مسئله ای جزئی روبرو شده ایم. هر 4 موتور هواپیما از کار افتاده است. ما در تلاشیم تا دوباره موتور هواپیما را به کار اندازیم. من مطمئنم که شما نگرانی و استرسی ندارید.

آیا امکان دارد موتور هواپیماهای مدرن در پرواز از کار بیفتد؟

به عنوان مثال بزرگترین هواپیمای مسافربری جهان، ایرباس A380 در پرواز ایرفرانس یکی از موتورهایش دچار اختلال عملکرد شد و مجبور به فرود اضطراری در کانادا شد. هواپیمای ایرباس A380 زمانی که با سه موتور مجبور به برگشت شد مورد آزمایش نهاده شد. این هواپیما با 3 موتور از فراز اقیانوس اطلس عبور کرد و به سلامت پیروز به فرود شد.

در نتیجه توضیحات خلبان و تجربیات واقعی از سوانح پروازی می توان گفت که هواپیما قابلیت پرواز بدون قدرت موتور را دارد و خیالتان راحت باشد که اگر حین پرواز موتور هواپیما از کار بیفتد، خطر زیادی تهدیدتان نمی نماید. در واقع، به گفته خلبان اسمیت، هواپیماها به نحوی طراحی شده اند که تنها یک موتور هواپیما برای فرود اضطراری کافی خواهد بود.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: سفرمی
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4290

به "سرنوشت هواپیمای بدون موتور چه می گردد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سرنوشت هواپیمای بدون موتور چه می گردد؟" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرنوشت هواپیمای بدون موتور چه می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید