ریشه یابی اختلاف نظر دو وزارتخانه بر سر آب

به گزارش نوای پرنده پارسی، زمانی که از مصرف بالای آب در کشور صحبت می شود، همواره انگشت اتهام به سمت بخش کشاورزی رفته و بر این موضوع تاکید می شود که بیش از 90 درصد آب در این حوزه مورد استفاده قرار می گیرد. موضوعی که وزارت جهاد کشاورزی آن را نادرست می داند و بر این باور است که آمار و ارقام مطرح شده در این باره صحت ندارد.

ریشه یابی اختلاف نظر دو وزارتخانه بر سر آب

به گزارش خبرنگاران، طبق آخرین آمار اعلام شده قیمت دریافتی بابت تأمین آب بهای کشاورزی از آب زیرزمینی تقریباً رایگان بوده و در مورد آب سطحی، بهای آن حداکثر سه درصد هزینه تأمین است. در بخش شرب نیز برای بخش شهری حدود 47 درصد و در روستاها تنها 24 درصد هزینه تمام شده تأمین آب، از مصرف کننده دریافت می گردد.

اختصاص یارانه به بخش کشاورزی در بسیاری از کشورهای جهان امری معمول است ولی مدیریت مقدار و چگونگی تخصیص آن مسئله بسیار مهمی است که به خصوص باید از منظر اقتصادی موردتوجه قرار گیرد.

میزان مصرف آب در بخش کشاورزی سال هاست به محل بحث وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده و درحالی که وزارت نیرویی ها معتقدند میزان مصرف در این بخش بالا است، طرف مقابل زیر بار نمی رود. در این راستا رضا اردکانیان - وزیر نیرو- چندی پیش باز هم تاکید کرد که بخش عمده ای از مصرف آب در بخش کشاورزی است و هر قدر وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی بتواند با یکدیگر مسئله مشترک تعریف کند، به نفع مردم است.

اختلاف نظر دو وزارتخانه

در این راستا، داریوش مختاری - کارشناس حوزه آب - با تاکید بر این که بین وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی درمورد میزان آبی که بخش کشاورزی مصرف می کند، اختلاف وجود دارد، به خبرنگاران اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده مصرف آب بخش کشاورزی به میزانی نیست که وزارت نیرو اعلام کرده و بر این باور است که میزان مصرف در بیلان اشتباه محاسبه شده است، زیرا 22 درصد آبی که در آبیاری سنتی مورد استفاده قرار می گیرد، به آبخوان برمی گردد.

وی ادامه داد: معمولا آمار 92 درصد برای میزان استفاده بخش کشاورزی از آب از سوی وزارت نیرو اعلام می گردد، درحالی که وزارت جهاد کشاورزی میزان 75 درصد را قبول دارد. اما باید گفت 92 درصد برداشت می گردد و میزان مصرف 75 درصد است. در واقع اختلاف نظر درمورد بیلان منابع آب است.

به گفته این کارشناس حوزه آب، آماربرداری منابع آبی حدود 25 درصد خطا دارد.

بررسی وضعیت تامین آب کشاورزی در کشوری مشابه ایران

مختاری در ادامه با بیان این که میزان بالای مصرف آب در بخش کشاورزی ریشه دارد، به بررسی وضعیت مصرف آب در بخش کشاورزی در اسپانیا پرداخت و اضافه نمود: بخش های زیادی از اسپانیا مشابه ایران است. در این کشور حدود 90 سال گذشته توسط کشت زیر پلاستیکی آبیاری انجام می شد که به مرور زمان و در مقیاس چند صد هزار هکتار به کشت های گلخانه ای تبدیل شد؛ فناوری گلخانه ای توسعه پیدا کرد و شهرک های گلخانه ای در مقیاس های بزرگ ایجاد و این کشور درحال حاضر یکی از قطب های تولید است. کشاورزان اسپانیا به دلیل کمبود آب به صورت خودجوش راهکاری پیدا کرده و آن را اجرایی کردند.

وی با اشاره به توسعه آبیاری نوین در ایران، ابراز کرد: آبیاری نوین شامل آبیاری قطره ای و بارانی می گردد اما از آنجا که در ایران موضوع تبخیر وجود دارد، آبیاری بارانی پیشنهاد نمی گردد. در ایران آبیاری قطره ای برای کشت در فضای باز به کار گرفته شد و انتظار داشتیم از این راه از خشکی بیشتر آبخوان ها جلوگیری شده ومیزان بهره برداری ها کاهش یابد اما این اتفاق ها نیفتاد.

راهکار چیست؟

این کارشناس حوزه آب ادامه داد: در آبیاری سنتی 22 درصد آب به آبخوان می رفت و به زمین برمی گشت اما این اتفاق در آبیاری قطره ای رخ نداد. سیاستی را که باید از دهه 30 به کار می گرفتیم، نگرفتیم و زمانی به کار گرفتیم که کشت ها در فضای باز را توسعه دادیم. در نتیجه در این قسمت هم بازنده شدیم و خروجی آن تولیدات کشاورزی بی رویه شد. به عبارت دیگر در عمده سیاست ها شکست خوردیم و تجدید نظر در آن ها هم آسان نیست.

مختاری درباره راهکارهایی که می توان برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی به کار گرفت، توضیح داد: می توان از فناوری گلخانه ای الکترونیکی استفاده کرد. این فناوری در ایران است اما به سرمایه زیادی نیاز دارد. اخیرا مصوبه ای ابلاغ شده که در آن تاکید شده هرکس مزرعه ای دارد و می خواهد تغییر کاربری دهد، اجازه این کار صادر گردد. این تصمیم بدی است و به یک اشتباه دیگر منجر می گردد.

وی با تاکید بر این که باید مجتمع های گلخانه ای را توسعه داد، گفت: توسعه مجتمع های گلخانه ای در سیاست است اما اجرا نمی گردد. ضوابط مشخصی هم برای آن وجود ندارد. سازمان نظام مهندسی، بانک کشاورزی، وزارت جهاد کشاورزی و شرکت شبکه های گلخانه ای چهار متولی هستند که باهم سازگاری ندارند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1764

به "ریشه یابی اختلاف نظر دو وزارتخانه بر سر آب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریشه یابی اختلاف نظر دو وزارتخانه بر سر آب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید