روسیه مأموریت لونا 25 را در سال 2021 به ماه ارسال خواهد کرد

به گزارش نوای پرنده پارسی، روسیه پس از چند دهه در حال آماده سازی مآموریتی برای کاوش ماه است. مآموریت لونا 25 (Luna 25) طبق برنامه سال آینده به فضا پرتاب خواهد شد. روسیه از سال 1976 تا کنون هیچ فضاپیمایی را به ماه ارسال نکرده است.

روسیه مأموریت لونا 25 را در سال 2021 به ماه ارسال خواهد کرد

ابزارهای علمی فضاپیمای لونا 25 ماه گذشته آماده شدند و اکنون متخصصان روس در حال نصب ابزارها روی فضاپیما هستند. در این مأموریت یک سطح نشین در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود خواهد آمد. طبق برنامه سطح نشین لونا 25 پاییز سال 1400 به فضا پرتاب خواهد شد.

فضاپیمای لونا 25 از 9 ابزار علمی استفاده خواهد کرد. روسیه ساخت 8 ابزار را بر عهده داشته و سازمان فضایی اروپا نیز یکی از ابزارهای این فضاپیما را ساخته است.

سطح نشین لونا 25 در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود خواهد آمد و علاوه بر تست فناوری فرود بر سطح ماه، این منطقه جذاب از ماه را کاوش خواهد کرد. قطب جنوب ماه احتمالا میزبان منابع عظیمی از یخ آب است. سازمان های فضایی کشورهای مختلف مأموریت های متنوعی را برای کاوش این منطقه از ماه طراحی کرده اند. این در حالی است که تا به امروز هیچ فضاپیمایی در این قسمت از سطح ماه فرود نیامده است.

البته هند سال گذشته و در مأموریت چاندرایان 2، سطح نشینی را به قطب جنوب ماه فرستاد که نتوانست با موفقیت در سطح ماه فرود بیاید.

برخی از دهانه های قطب جنوب ماه همیشه در سایه قرار دارند و نور خورشید هیچ وقت به آن ها نمی رسد. شواهد به دست آمده نشان می دهد که احتمالا در این دهانه های همیشه در سایه مقادیر زیادی یخ آب و دیگر مواد یخ زده وجود دارد که می تواند در آینده منبع ارزشمندی برای تولید اکسیژن و سوخت فضاپیماها باشد.

  • به دنبال آب در قطب جنوب ماه

آخرین مأموریت شوروی/روسیه به سمت ماه لونا 24 بود که در سال 1976 به فضا پرتاب شد. اکنون روسیه قصد دارد برنامه ماه خود را بار دیگر به صورت جدی آغاز کند. روسیه در ادامه این برنامه و پس از انجام مأموریت لونا 25 مدارگرد لونا 26 را در مدار ماه قرار خواهد داد و سپس سطح نشین لونا 27 را روانه تنها قمر زمین خواهد کرد. سطح نشین لونا 27 نیز در نزدیکی قطب جنوب ماه فرود خواهد آمد.

روسیه در ادامه این برنامه تلاش خواهد کرد تا نمونه هایی از سطح ماه را به زمین منتقل کند.

سازمان فضایی اروپا نیز در این برنامه با روسیه همکاری می کند.

عکس کاور: تصویر مدارگرد ژاپنی Kaguya از سطح ماه.

Credit: JAXA/NHK

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4855

به "روسیه مأموریت لونا 25 را در سال 2021 به ماه ارسال خواهد کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه مأموریت لونا 25 را در سال 2021 به ماه ارسال خواهد کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید