رسانه های خارجی؛ برنده فضای بی رقیب فراوری محتوا

به گزارش نوای پرنده پارسی، به اعتقاد کارشناسان، با توسعه زیرساخت ها و دسترسی به اینترنت پرسرعت در بیشتر نقاط، فضای فراوری محتوا ایجاد شده و تقاضا هم برای آن زیاد است، اما حاکمیت باید با رقابتی کردن این فضا به توسعه آن یاری کند و اگر فضای رقابتی از بین برود و فراوریکنندگان محتوا و سرمایه گذاران از این بازار خارج شوند رسانه های خارجی برنده این رقابت خواهند بود.

رسانه های خارجی؛ برنده فضای بی رقیب فراوری محتوا

به گزارش خبرنگاران به نقل از وزارت ارتباطات، پنجاه وچهارمین نشست نقد و اندیشه با موضوع فراوری محتوا در فضای مجازی با حضور مهدی یزدانی، رییس هیات مدیره نماوا، احمدرضا نخجوانی، مدیرعامل شرکت شاتل و باقر صمدی، معاون دیجیتال شرکت ایرانسل برگزار گردید.

مخاطب به دنبال محتوای باکیفیت است

یزدانی با بیان اینکه تعاریف وسیعی از فراوری محتوا می توان ارائه داد، گفت: حدود چهار تا پنج سال است که VODها در کشور تاسیس شده اند و کسانی که این موسسات را تاسیس کردند می دانند که آماده کردن زیرساخت، شرط لازم وجود این پلتفرم ها است ولی شرط کافی برای حیات آنها فراوری محتوا با کیفیت است و مخاطبین VOD ها به دنبال محصولات باکیفیت و حرفه ای هستند. در سال های اخیر زیرساخت های مخابراتی تقویت شده و امکان بهره برداری از آن برای فراورینمایندگان محتوا وجود دارد.

وی ادامه داد: در حوزه سینما 5000 نفر آموزش دیده رسمی داریم که در 32 رشته مختلف فعالیت می نمایند تا یک فیلم یا سریال فراوری شود. تا پیش از فعال شدن فضای مجازی در این حوزه در طول سال برای 20 درصد از آنها امکان فعالیت مهیا بود. در VODها به دلیل عدم محدودیت نمایش، جایگاه، زمان و جغرافیا این امکان وجود دارد که تعداد فراوریات سینمایی، سریال ها و تعداد شاغلین افزایش چشمگیری پیدا کند. برای اینکه VODها بتوانند در بازار فعالیت مستمر داشته باشند باید حداقل روزی دو ساعت فراوری محتوای ایرانی ارائه دهند.

یزدانی با بیان اینکه انتخاب اول مخاطب ایرانی، سریال ایرانی است و پس از آن فیلمی که برای اولین بار در VOD نمایش داده می شود بیشترین مخاطب را دارد، اضافه نمود: در دوران کرونا به جهش عظیمی از نظر تعداد مخاطب رسیدیم که پیش بینی ما این بود که تا انتها 1400 این تعداد مخاطب را خواهیم داشت. کرونا این فاصله را کم کرد، مخاطبان با VODها بیشتر آشنا شدند و متناسب با احتیاجهای مردم، بازار کار به چشم اندازی برای رونق در ارتباط با فعالیت حرفه ای فراوری می رسد.

اکران آنلاین خواب سرمایه را کوتاه نموده است

رییس هیات مدیره شرکت تلویزیون اینترنتی ، با بیان اینکه بازگشت سرمایه برای سرمایه گذار بسیار مهم است، اظهار کرد: در حالت عادی برای اکران یک فیلم، دو تا سه ماه زمان ضروری است و پس از آن برای تسویه حساب سینما با صاحب اثر یک سال زمان می برد. اکران آنلاین خواب سرمایه و مدتی که سرمایه معطل می ماند تا سرمایه گذار کار دیگری انجام دهد، کوتاه نموده است. شاید سرمایه گذار در اکران آنلاین حاشیه سود کمتری داشته باشد ولی تعداد دفعاتی که سرمایه می تواند گردش داشته باشد در این حوزه بسیار بیشتر شده است.

یزدانی با اشاره به حفظ حقوق مولف و فراورینماینده محتوا در کشور گفت: حدود 20 سال است که شبکه نمایش خانگی در ایران فعال شده و از ابتدا نیز کپی غیرقانونی فیلم ها وجود داشت و حقوق صاحبان اثر از بین می رفت. در اوایل دهه 80 برای برخورد با متخلفین حوزه سمعی و بصری قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که برای متخلفین جریمه نقدی بین 500 تا حداکثر یک میلیون تومان ذکر شده بود که در بازه زمانی یک ساله نیز عدد قابل قبولی نبود. شدیدترین برخورد در همان قانون تعطیلی واحد صنفی بود که جریمه قابل توجهی بود.

وی ادامه داد: اکنون در سال هایی که رفتار مردم در دیدن فیلم و سریال متفاوت شده و زیرساخت های مخابراتی نیز در دسترس مردم است و با هزینه بسیار کمتری می توانند فیلم مورد نظر را در فضای مجازی و پلتفرم ها ببیند، هنوز هم این قانون وجود دارد که دیگر کارآیی ندارد زیرا امروز این سایت ها هستند که هر روز با یک دامنه متفاوت بالا می آیند و قانون 20 سال پیش نمی تواند با آن مقابله کرد. قانون باید به روز باشد و 20 سال از خودش جلوتر باشد نه اینکه 10 سال از زمان خودش عقب تر باشد. قانون باید بتواند بگوید چگونه در 20 سال آینده از حقوق مولف دفاع کنیم.

ضرر شبکه های ماهواره ای به مولفان

رییس هیات مدیره شرکت تلویزیون اینترنتی با بیان اینکه رفتار مصرف نماینده برای دریافت کالا و فیلم در شبکه مجازی قابل تحلیل است، گفت: پیش از این، انگیزه حضور در بازار قاچاق، کیفیت، قیمت و سرعت دسترسی به محصول بود که با وجود این پلتفرم ها دیگر این انگیزه ها از بین رفته است و محصول به قیمت بسیار ارزان تر، با کیفیت و سرعت بیشتر به دست مشترک می رسد. کسانی که عادت به دیدن و شنیدن محتوای قاچاق دارند به سایت های قانونی مراجعه نمی نمایند. شبکه ماهواره ای هم تا حدی به مولف ضرر می زنند ولی درآمد ما را 100 به از 88 تقلیل می دهند که ضرر زیادی نیست.

یزدانی با بیان اینکه ما به دنبال آن هستیم که این شیوه قاچاق را نیز با یاری دستگاه های مرتبط به حداقل برسانیم، اضافه نمود: مخاطب ایرانی برای دیدن برنامه های آموزشی، ورزشی و مستند به پلتفرم های VOD مراجعه نمی نماید. اولویت اول مردم در تمام کشورها اول سریال و فیلم فراوریی کشور خودشان است و در ایران هم این اولویت در مخاطب وجود دارد.

وی با بیان اینکه بر اساس قانون تاسیس وزارت ارشاد، مجوز فعالیت VODها را وزارت ارشاد صادر می نماید، گفت: شبکه خانگی و VODها برای درآمد از ابتدا به بازار متکی بودند و نحوه سرمایه گذاری و بازگشت سرمایه خود را بر اساس قوانین ریسک بازار پذیرفته و پلتفرم خود را فعال نموده اند. اگر قرار باشد تلویزیون های اینترنتی مجوز خود را از صداوسیما دریافت نمایند، ادامه این پلت فرم ها با مشکل روبه رو می شود. ورود صداوسیما به این عرصه از آنجایی خطرناک است که خودش رقیب است اما هیچ چیز آن با VODها متناسب نیست و اگر همه VODهای فعال و با هم جمع شوند به اندازه یکی از شبکه های صداوسیما هم توان رقابت نخواهند داشت.

صداوسیما به صورت کلی رقیب پذیر نیست

رییس هیات مدیره شرکت تلویزیون اینترنتی با بیان اینکه VODها برای حفظ حیات خود در سال باید حداقل 700 ساعت فراوری محتوای داخلی داشته باشند، گفت: فراوری محتوا با این حجم در سال به برنامه ریزی و سرمایه گذاری احتیاج دارد و ورود صداو سیما چند ابهام ایجاد نموده است؛ که اگر زیر نظر صداوسیما قرار گرفتیم چه اتفاقی از نظر سرمایه گذاری برای ما خواهد افتاد؟ صداوسیما به صورت کلی رقیب پذیر نیست. آیا صداوسیما اجازه پخش سریال های پرمخاطب را به ما می دهد؟ بحث دوم اینکه اگر به دلیلی صداوسیما با پخش یک سریال مخالفت کرد در کجای قانون دیده شده است که صداوسیما به ما خسارت بدهد؟

یزدانی اضافه نمود: سرمایه ترسو است و اگر در جایی ابهام وجود داشته باشد، سریع از آن خارج می شود. ادامه این کشمکش ها باعث می شود که مدیران این پلتفرم ها تصمیم بگیرند فعالیت آنها را متوقف نمایند و ضرر این کار به آن نیروی آموزش دیده ای وارد می شود که باید 700 ساعت برنامه فراوری می کرد و در کوتاه مدت مردم به شبکه های خارجی رجوع می نمایند و اگر فراورینماینده داخلی بار دیگر بخواهد به شبکه برشود، سلیقه مردم تغییر نموده است و ریسک و هزینه سرمایه گذاری افزایش پیدا می نماید.

وی با بیان اینکه ما با نظارت مسئله ای نداریم و باید وجود داشته باشد،گفت: از این دعوا، رسانه های خارجی و کسانی که هنجارهای ما را رعایت نمی نمایند بهره می برند. حاکمیت باید مراقب باشد تا سرمایه ای که به سختی وارد این حوزه شده است، به راحتی خارج نشود.

پتانسیل برای فراوری محتوای داخلی بسیار زیاد است

همچنین احمدرضا نخجوانی با اشاره به رشد سه برابری مصرف پهنای باند در دوران کرونا اعلام کرد: با بیان اینکه در بحث کار همواره می گویم ما نیروی متخصص بیکار نداریم، این موضوع در همه عرصه ها وجود دارد و در حوزه محتوا بی نهایت جای کار وجود دارد. شواهد نشان می دهد تقاضای مردم برای محتوای داخلی به مراتب بیشتر از محتوای خارجی است و یک پتانسیل ویژه در این حوزه وجود دارد. حداقل امکانات زیرساختی برای فراوری محتوا در همه کشور وجود دارد. زیرساخت آماده است و تقاضای بسیار زیادی هم برای آن وجود دارد به همین خاطر تمام جوانان می توانند در این عرصه وارد شوند و کار نمایند.

وی با بیان اینکه در مبحث کارآفرینی همواره توصیه می کنم که جوانان صبوری، صداقت و کوشش را مد نظر داشته باشند، اظهار داشت: محال است کسی با این سه عامل وارد بازار کار شود و پیروز نباشد. البته از سوی دیگر باید این نکته را هم در نظر داشت که راز پیروزیت در کشور ما متفاوت بودن است. متمایز بودن کار ساده ای است، یعنی به مهارت خودم تکیه کنم، کوشش کنم و پویایی داشته باشم. جوانان اگر مشتاق باشند، مهارت اولیه را به دست آورند، متمایز باشند و با صبوری به سمت جلو حرکت نمایند همواره پیروز خواهند بود.

اپراتورها برای حمایت از فراورینماینده محتوا محدودیت منابع دارند

مدیرعامل شرکت ارائه دهنده خدمات اینترنتی اظهار کرد: باید در نظر داشت اپراتورهای ثابت نیز محدودیت هایی دارند. اپراتورهای ثابت در هزینه های روزمره خود با مسائل زیادی روبرو هستند و وزارت ارتباطات می تواند با حمایت از اپراتورهای ثابت به فراوری محتوا یاری بیشتری کند. در دوران کرونا، دهه محرم و اینترنت مدارس، اپراتورها با هزینه خود سرویس ها را رایگان کردند و وزارت ارتباطات یاریی در این زمینه به ما نکرد و ما چشم امید داریم که وزارت ارتباطات با ما همکاری بیشتری داشته باشند.

نخجوانی با بیان اینکه مسائل مسائل VODها فراتر از بحث های زیرساختی است و ما آماده هرگونه همکاری با آنها هستیم، گفت: همین حالا این پلتفرم ها در بازار با سرمایه گذاری صنعت ارتباطات و به امید آینده فعالیت می نمایند. اگر حاکمیت فضای رقابتی ایجاد کند تا انحصار شکل نگیرد، سازوکارهای بازار زمینه حمایت از فراورینمایندگان در فضای مجازی را فراهم می نماید.

زیرساخت برای فراوری محتوا وجود دارد

باقر صمدی نیز با بیان اینکه وقتی از فراوری محتوا صحبت می کنیم بخشی فراوری محتوای حرفه ای است که نهادها و موسسات آن را تهیه می نماید و بخشی فراوری محتوای کاربرمحور است که میلیاردها نفر در آن حوزه فعال هستند، گفت: هم اکنون در کشور ما زیرساخت ها وجود دارد و افراد با اندک مهارتی می توانند با یک گوشی ساده محتواهای مختلف را که قابل انتشار در فضای مجازی است توسعه دهند و از آن درآمد ایجاد نمایند.

معاون دیجیتال عظیم ترین اپراتور دیتای ایران در پاسخ به این سوال که اپراتورها چگونه می توانند به فراوری محتوا در کشور یاری نمایند، گفت: اپراتورها زیرساختی را ارائه کردند و هر روز هم آن را توسعه می دهند و در همه شهرها و روستاهای کشور اینترنت پرسرعت وجود دارد و یک جوان می تواند محتوای فراوریشده خود را به وسیله شبکه های مجازی در سطح وسیع انتشار دهد.

صمدی اضافه نمود: روش دیگری هم داریم که بحث پرداخت است. محتواهایی که در فضای مجازی فراوری می شود هزینه خیلی سنگینی ندارند که مشترکین نتوانند آن را پرداخت نمایند و حتی با عددهای خرد هم می توان آن را خریداری کرد. اپراتورها با پرداخت های بسیار کوچک، مشترکان محتوای مناسب را به آنها ارائه می دهند و از سوی دیگر عرضه نماینده می تواند محتوا را به مخاطبان بسیار و با قیمت کم عرضه کند.

وی با بیان اینکه مدل سومی نیز وجود دارد که اپراتور با دارنده محتوا قراردادی امضا می نماید که فراورینماینده محتوا در قبال ترافیکی که ایجاد می نمایند، سهمی از درآمد ببرند، ادامه داد: اپراتور به مشترکان خود این فرصت را می دهد که به محتوای خوب دسترسی داشته باشند و ترافیک ایجاد شود و از طرف دیگر فراورینماینده هم می تواند از محل ترافیک ایجادشده سهمی را ببرد که در کشور ما این روش نتیجه خوبی داشته است.

تعرفه اپراتورهای ثابت و همراه در ایران، پایین است

معاون دیجیتال دومین اپراتور اظهار کرد: تعرفه اپراتورهای ثابت و همراه در ایران، در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا، پایین است، ولی با وجود این، اپراتورها با در نظر دریافت قدرت خرید مردم در زمان های مختلف، سعی می نمایند به یاری مردم بیایند و برای پایین آوردن هزینه ها، در فراوری محتوا یاری نمایند که نیم بها کردن محتوای داخلی و کاهش هزینه ها یا رایگان کردن محتوا در مواردی مانند آموزش آنلاین یا عزاداری محرم، از این جمله است. البته هر میزان هم اپراتورها برای محتوای داخلی، تخفیف قائل شوند، اگر محتوای مناسب و باکیفیت وجود نداشته باشد، مردم برای آن هزینه نمی نمایند، اما اگر محتوای باکیفیت ارائه شود، مردم برای آن هزینه می نمایند و می تواند برای همه فراوری ثروت کند.

صمدی با بیان اینکه ترافیک بالای 70 درصد توسط پلتفرم های خارجی استفاده می شود و 30 درصد توسط پلت فرم های داخلی، گفت: اگر بخواهیم این نسبت برعکس شود باید تا جایی که امکان دارد از فراوری محتوا در داخل کشور حمایت کنیم. آمارها نشان می دهد تا زمانی که محتوای با کیفیت در کشور فراوری می شود، تقاضا برای آن وجود دارد. در حال حاضر پلتفرم های تلویزیون اینترنتی از حدود 7 تا 8 میلیون کاربر حمایت می نمایند که این رقم تا حدود 20 یا 25 میلیون کاربر قابل گسترش است.

وی با بیان اینکه اگر بخواهیم این 30 به 70 درصد تغییر کند ابتدا باید پلتفرم هایی با ظرفیت و توان بالای خدمات در کشور شکل بگیرد، گفت: شکل گیری این پلت فرم ها به شدت هزینه بر است و سرمایه گذاران عظیمی می خواهد که مطمئن باشند، سرمایه آنها باز می شود. مورد دوم آن است که مدل های مختلف کسب وکار شکل بگیرد تا به فراوری محتوا در کشور یاری کند و سوم باید مردم را به سمت سرویس های کاربرمحور تشویق کنیم و دولت هم در این زمینه یاری کند.

فراوری محتوا باید در کشور مالی باشد

معاون دیجیتال دومین اپراتور ادامه داد: فراوری محتوا باید در کشور مالی باشد صرف اینکه می خواهیم از مصرف نماینده یا محصولات فرهنگی حمایت کنیم نباید سیاست های اشتباهی را در کشور پایه گذاری کنیم که موجب فراوری محتوای ضعیف شود و هزینه فراوری را بالا ببرد یا موانع زیادی برای فراورینماینده ایجاد کند. در حال حاضر برای فراوری نماینده معین نیست که از کجا باید مجوز بگیرد و متولی مجوز صداوسیما یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

صمدی ادامه داد: اگر محتوایی به هر دلیلی دارای مشکل باشد باید به هزاران مرکز مختلف پاسخ به دست بدهند. بنابراین فضای قانونی کسب وکار هم باید در جهت حمایت از فراوری محتوا و تسهیل نماینده آن باشد. ما باید اجازه بدهیم پلتفرم ها عظیم بشوند و آدم های مختلف در آن بدرخشند و اگر مسئله ای هم پیش آمد،و بعدا با آنها برخورد کنیم و فضای سلبی را برای کسب وکار به وجود نیاوریم که افراد راغب نباشند در این حوزه وارد شوند.

وی با بیان اینکه فضا برای کار در حوزه فراوری محتوا در کشور زیاد است و تقاضا هم برای آن وجود دارد، گفت: ما به عنوان اپراتور می توانیم در حوزه های پلتفرم، ترافیک و زیرساختی به فراورینمایندگان محتوا یاری کنیم. اگر حاکمیت یاری کند که فضای کسب وکار در این حوزه قانونی تر شود، خواهیم دید که چقدر فعالیت در این فضا بهتر خواهد شد. اگر انحصارها را کم کنیم، کسب وکارها را تکثیر کنیم و اجازه بدهیم بازیگران مختلف با هم در یک فضای رقابتی سالم رقابت نمایند خواهیم دید که فضای بهتری برای کسب وکارها به وجود خواهد آمد.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 5147

به "رسانه های خارجی؛ برنده فضای بی رقیب فراوری محتوا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه های خارجی؛ برنده فضای بی رقیب فراوری محتوا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید