خبرنگاران مدیریت اخبار کرونا؛ در گروی جامع نگری و پرهیز از نگاه تک بعدی

به گزارش نوای پرنده پارسی، تهران- خبرنگاران- عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بر ضرورت آنالیز سیاست های رسانه ها و نقاط ضعف و قوت آن ها در پوشش اخبار کرونا با رویکردهای مختلف بهداشتی، اجتماعی، ارتباطی و مالی تاکید نمود.

خبرنگاران مدیریت اخبار کرونا؛ در گروی جامع نگری و پرهیز از نگاه تک بعدی

به گزارش روز چهارشنبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر نسترن کشاورز در وبینار آنالیز نحوه پوشش اخبار کرونا، دیدگاه های رسانه های مختلف، روینمودها و نقاط قوت ضعف شناسایی و درباره اطلاع رسانی و نحوه ارتباط با افکار عمومی راهکارهایی ارائه شد.

وی با بیان اینکه انسان ها بر اساس نوع اطلاعاتی که در دسترس آن ها قرار می گیرد و همخوانی این اطلاعات با نگرش هایشان رفتار خود را انتخاب می نمایند، گفت: از این رو پوشش اخبار کرونا دانش لازم را در اختیار افراد قرار می دهد تا رفتار مورد انتظار از سوی آنان انجام می گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، پوشش خبری را یکی از مهمترین اجزا برای انتخاب رفتار از سوی مردم مطرح کرد و اضافه کرد: همه گیری کرونا شرایط خاصی را به وجود آورده که مشابه آن تا به امروز در دنیا تجربه نشده است.

کشاورز ادامه داد: کرونا عوارضی را به وجود آورده که حتی جنگ های دنیای نیز تا کنون مشابه آن را به وجود نیاورده اند؛ همچنین زمان آن کوتاه نیست و نمی توان چشم اندازی برای خاتمه آن متصور بود.

وی عدم قطعیت درباره شناسایی این ویروس و موارد فوق را از مهمترین عوامل افزایش جذابیت در خصوص خبرهای مربوط به کرونا مطرح کرد.

کشاورز با بیان اینکه در حال حاضر با موضوعی روبرو ایم که در همه کشورها پتانسیل بالایی برای فراوری خبر دارد، گفت: نفوذ اینترنت نیز شرایط خاصی را رقم زده است، همچنین دسترسی به پلت فرم های مختلف رسانه ای باعث شده که فراوری خبر به شکل سنتی در انحصار خبرنگاران و روزنامه نگاران نباشد و این مساله موجب شده که در بسیاری از موارد به اصول حرفه ای و حتی اخلاقی خبرنگاری توجه کافی نگردد.

کشاورز با بیان این که کرونا شرایطی را به وجود آورده که تقریبا همه بتوانند برای فراوری محتوا انگیزه کافی داشته باشند، شرح داد: انگیزه های علمی، سیاسی و مالی و همچنین دیده شدن فرصتی را برای بسیاری از افراد فراهم نموده است تا در حوزه کرونا فراوری محتوا نمایند.

وی با اشاره به تبعات مثبت و منفی پوشش اخبار کرونا یادآور شد: مجموعه این عوامل باعث می گردد که لزوم احساس مسئولیت متخصصان حوزه های مختلف برای یاری به مخاطبان بیشتر حس گردد.

کشاورز با بیان این که یکی از اهداف پوشش اخبار تغییر نگرش و رفتار مخاطبان است، بر ضرورت آگاهی از نحوه شکل گیری نگرش ها و رفتار مخاطبان تاکید نمود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: حوزه های صنعت و سیاست انگیزه بالایی برای تغییر در نگرش و رفتار مخاطبان دارند و از این رو بیشترین تحقیقات علمی را برای اتخاذ رویکرد مناسب در این زمینه انجام می دهند.

وی سرزنش کردن مخاطبان را نتیجه نادیده دریافت نحوه شکل گیری رفتار و نگرش افراد دانست.

کشاورز با اشاره به اینکه بخش عمده ای از اطلاعات تبدیل به دانش نمی گردد، بر ضرورت سطح بندی اطلاعات برای در دسترس قرار دریافت مردم تاکید نمود.

وی تاکید نمود: سطح بندی اطلاع رسانی و آگاهی بخشی انتخابی با صداقت تعارضی ندارد، همچنین لزومی ندارد که تمامی افراد اخبار تمامی حوزه ها را روزانه دنبال نمایند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، نداشتن نگاه جامع را یکی دیگر از مسائل مدیریت پوشش اخبار کرونا مطرح کرد.

کشاورز توضیح داد: بدون در نظر دریافت آمادگی افراد نمی توان مردم و حتی مسئولان را برای انجام کاری آماده کرد.

وی، مدیریت بیماری کرونا را در گروی رسیدن به نگاهی جامع دانست و اضافه کرد: با یک جانبه نگری از سوی متخصصان حوزه های مختلف از جمله پزشکان، اقتصاددانان و جامعه شناسان نمی توان کرونا را مدیریت کرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: آگاهی به شرطی تبدیل به نگرش می گردد که اعتماد وجود داشته باشد و نگرش نیز اگر با انگیزه همراه باشد منجر به رفتار می گردد، البته گاهی اوقات نیز فراموشی باعث عدم بروز رفتار می گردد.

کشاورز یادآور شد: یک جانبه نگری و قطعی نگری منجر به این می گردد که نگرش مورد نظر در افراد شکل نگیرد.

کشاورز در ادامه بر ضرورت در نظر دریافت پیغام های مختلف برای گروه های مختلف تاکید نمود و گفت: رفتارها تحت تاثیر تجربه و نگرش های قبلی شکل می گیرند.

وی بر لزوم بهره گیری از متخصصان مختلف در رسانه ها تاکید نمود و گفت: کرونا را نباید تنها با رویکرد بالینی آنالیز کرد.

کشاورز در ادامه بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت های گروه های مختلف از جمله مسئولان، متخصصان و سلبریتی ها تاکید نمود و گفت: بعد مالی نیز به شدت اثرگذار است و در اتخاذ روینمودها باید در نظر گرفته گردد.

وی بر نقش سیاست های رسانه ای، دانش فردی خبرنگاران، شرایط مالی خبرگزاری ها در نحوه پوشش اخبار کرونا اشاره نمود و لزوم حفظ تعادل در منافع فردی و جمعی را مورد تاکید قرار داد.

ضرورت پررنگ شدن نگاه بین رشته ای در حوزه سلامت

در بخش دیگری از این برنامه دکتر حسین کرمانی پژوهشگر رسانه های اجتماعی و علوم اجتماعی محاسباتی با اشاره به این که ورود به حوزه ارتباطات و اطلاع رسانی سلامت موضوع بسیار مهمی است، اظهار کرد: علوم انسانی، اجتماعی و بهداشتی باید در حوزه سلامت بیش از پیش مرتبط شوند و دیدگاه های جدیدی در این حوزه ها ایجاد گردد.

وی با تاکید بر اینکه، بدون تحقیقات و پژوهش نمی توان فرهنگ سازی اجتماعی کرد اعلام نمود: باید در حوزه بهداشت و سلامت، کمپین های سلامتی برای ارتقا سطح آگاهی و ارتقای سواد سلامت مردم ایجاد گردد.

کرمانی نحوه اطلاع رسانی در اثر گذاری فرهنگ سلامت را مورد توجه قرار داد و گفت: در بحران کرونا اهمیت اطلاع رسانی سلامت بیش از پیش تعیین شد و در این کارزار نقش دانشگاههای علوم پزشکی در راستای اطلاع رسانی مثال زدنی است.

این پژوهشگر رسانه های اجتماعی و علوم اجتماعی محاسباتی اظهار کرد: به طور کلی رسانه ها به بخش های مختلفی تقسیم می شوند که رسانه های سنتی و مجازی از جمله آن است.

وی اهمیت آشنایی با پتانسیل رسانه های مختلف را مورد توجه قرار دادو شرح داد: به طور مثال تحلیل اخبار در رسانه ای همانند رادیو با اینستاگرام کاملا متفاوت است چرا که رسانه های سنتی سازمان محور هستند و اطلاعات به صورت انبوه فراوری و توزیع می شوند در حالیکه در نقطه مقابل رسانه های اجتماعی قرار دارند که که در بستر اینترنت شکل گرفته و در بیشتر موارد توسط فرد راهنمایی می شوند.

کرمانی با بیان این که رسانه های سنتی و مدرن در برخی از نقاط به اشتراک محتوایی رسیده اند یادآور شد: فراوری محتوا روابط بین رسانه ای به طور محسوس وجود دارد و بنظر می رسد این فرایند در آینده به شکل جدی تری گسترش یابد.

این پژوهشگر رسانه های اجتماعی و علوم اجتماعی محاسباتی در بخش دیگری با تاکید بر این که اعتبار اخبار رسانه ها در کنار سرعت انتشار بالا بسیار در اطلاع رسانی موثر و ماندگار نقش قابل توجهی دارد،گفت: مردم غالبا به اخبار رسانه های معتبر بیشتر اعتماد دارند و این موضوع یکی از ابعاد مختلف رسانه های سنتی و اجتماعی است.

وی اعلام نمود: امروزه گفتمان سازی توسط بسیاری از رسانه های مجازی معنا پیدا نموده و این امکان را به مردم می دهد که آزادانه وارد جریان اصلی اطلاع رسانی شوند.

به گفته این پژوهشگر رسانه های اجتماعی و علوم اجتماعی محاسباتی، باید ره یافت های تعیین اطلاع رسانی تعیین گردد و چگونگی نحوه اطلاع رسانی با هدف افزایش اعتماد عمومی در دستور کار رسانه ها باشد.

وی پرهیز از کوچک نمایی، ترس و وحشت عمومی، ناامیدی و ترس و هراس را از سوی رسانه ها خواهان شد.

کرمانی اطلاع رسانی عمیق تر از منابع خبری معتبر را راهکار مناسبی برای اطلاع رسانی درست و به موقع ذکر کرد.

وی تاکید نمود: زمانی که روینمودها علمی باشد راهکار ها نیز تعیین است وبا معیارهای علمی می توان به نتیجه رسید.

کرمانی در خاتمه با اشاره به این که در بحران کرونا ارتباط موثر رسانه با مردم و از همه مهمتر افزایش اعتماد عمومی لازم است، شرح داد: باید روینمودهای انتشار اخبار کیفی تر دیده گردد و رسانه ها برای اطلاع رسانی و افزایش آگاهی اهتمام بیتری داشته باشند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایرنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4886

به "خبرنگاران مدیریت اخبار کرونا؛ در گروی جامع نگری و پرهیز از نگاه تک بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدیریت اخبار کرونا؛ در گروی جامع نگری و پرهیز از نگاه تک بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید