تکمیل سه ماهواره جدید شتاب گرفت ، تثبیت فناوری فضایی و تبدیل آن به صنعت، دغدغه ای مهم

به گزارش نوای پرنده پارسی، رئیس سازمان فضایی ایران، تثبیت فناوری فضایی و تبدیل آن به صنعت را دغدغه ای مهم دانست و گفت: پس از تشکیل کمیته کاری بین تیم ساخت ماهواره و ماهواره بر، تکمیل 3 ماهواره جدید شتاب گرفت.

تکمیل سه ماهواره جدید شتاب گرفت ، تثبیت فناوری فضایی و تبدیل آن به صنعت، دغدغه ای مهم

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، مرتضی براری رییس سازمان فضایی ایران با تاکید بر اینکه سازمان فضایی ایران سه محور را به عنوان اولویت خود تبیین نموده است، گفت: محور نخست توسعه زیرساخت های فناوری های فضایی در بالادست صنعت فضایی است. در طول سال های اخیر کوشش نموده ایم تا فرایند توسعه این صنعت را سرعت ببخشیم.

رئیس سازمان فضایی ایران با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای در مدار قرار دادن ماهواره ادامه داد: بعد از دو ماهواره سال گذشته، کمیته کاری بین تیم ساخت ماهواره و ماهواره بر، تشکیل و مسائل بخش شناسایی و برطرف شد و تکمیل 3 ماهواره جدید شتاب گرفت و تصمیم گرفته شد که سال جاری ماهواره مخابراتی ناهید 1، ماهواره های سنجش از دور ظفر و پارس 1 فرایند تکمیل و در مدار قرار دریافت را طی نمایند.

براری با بیان اینکه مهم ترین دغدغه ما در حوزه توسعه فناوری فضایی، تثبیت فناوری فضایی و تبدیل آن به صنعت است، گفت: به همین دلیل کوشش داریم که بستر لازم برای ورود بخش خصوصی هم در بالادست و هم در پایین دست صنعت فضایی فراهم گردد تا این صنعت را تبدیل به یک صنعت کاربردی کنیم.

وی اضافه کرد: به همین دلیل برای ساخت و توسعه ایستگاه های فضایی در کشور، فراخوان داده ایم و دعوت نموده ایم از بخش خصوصی تا در این حوزه ورود نمایند. همچنین کوشش داریم از ظرفیت بخش خصوصی در کل زنجیره صنعت فضایی استفاده کنیم. به همین خاطر برای شناسایی پیمانکار جهت طراحی، ساخت و تحویل در مدار ماهواره های سنجش از دور اپتیکی و راداری، فراخوان مناقصه اعلام نموده ایم.

رئیس سازمان فضایی ادامه داد: محور دوم در سازمان فضایی توسعه کاربرد های فناوری فضایی در بخش پایین دست است و در همین زمینه کوشش داریم تا افراد خلاق، کارآفرین و سرمایه گذار باهدف کاربردی کردن صنعت فضایی وارد این عرصه شوند. امروزه در دنیا 76 درصد اقتصاد این صنعت توسط بخش خصوصی مدیریت می گردد. بر همین اساس کوشش داریم تصدی گری دولتی در حوزه فضایی را کاهش دهیم.

براری توضیح داد: محور سوم سازمان فضایی هم حفظ منافع جمهوری اسلامی در صنعت فضایی در مجامع بین المللی است و بر این اساس کوشش نموده ایم در دولت دوازدهم در مجامع بین المللی حضور مؤثر داشته باشیم و به همین دلیل سال گذشته در سازمان ملل به عنوان هماهنگ نماینده گروه 77 انتخاب شدیم و سعی کردیم با افزایش تعاملات و همکاری با کشور های عضو کمیته استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو، موارد مدنظر ایران در سند 10 ساله پایداری بلندمدت فعالیت های فضایی لحاظ گردد.

وی تأکید کرد: توسعه صنعت فضایی نیازمند تعاملات دوجانبه و چندجانبه بین المللی است و ما اعتقاد داریم که اگر زبان تعامل با دنیا را بدانیم، می توانیم باب تعاملات و همکاری های بین المللی را باز کنیم.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3129

به "تکمیل سه ماهواره جدید شتاب گرفت ، تثبیت فناوری فضایی و تبدیل آن به صنعت، دغدغه ای مهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل سه ماهواره جدید شتاب گرفت ، تثبیت فناوری فضایی و تبدیل آن به صنعت، دغدغه ای مهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید