توسعه فراوری محتوای کتاب محور به تحول باور های سنتی احتیاج دارد

به گزارش نوای پرنده پارسی، مجید صفایی، مدیرعامل شرکت رایا مارکتینگ در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران ، درباره فراوری محتوای کتاب محور از سوی کتاب فروشی ها در فضای مجازی، اعلام کرد: با توجه به اینکه مردم زمان قابل توجهی از روز را به گردش در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی می گذرانند؛ بنابراین فعالان حوزه نشر به ویژه کتاب فروشان نیز برای فروش به فراوری محتوای مجازی کتاب محور، احتیاج دارند.

توسعه فراوری محتوای کتاب محور به تحول باور های سنتی احتیاج دارد

وی با اشاره به مفهوم شوک محتوا اضافه کرد: شوک محتوا یعنی، افزایش فراوری محتوا بیش از میزان مصرف آن. فرض کنید فردی روزانه فقط به 15 محتوا احتیاج دارد؛ در حالی که برای همین فرد، روزانه صد ها ساعت محتوا در فضای مجازی، فراوری می گردد. استفاده از حجم بالای محتوا، امکان پذیر نیست، بنابراین افراد، محتوایی را مصرف می نمایند که می بینند؛ یعنی محتوایی که به آن ها خورانده می گردد.

صفایی ادامه داد: در این شرایط، کتاب فروشی های فیزیکی که پیش تر، پیش بینی می شد تا چند دهه دیگر، به دلیل دسترسی آسان و سریع به سایت های خرید با کاهش شدید مشتری روبرو شوند و کرونا این سرعت را افزایش داده است بیشتر به فراوری محتوای در فضای مجازی احتیاج دارند اما در مقایسه با سایر کشور ها در ایران، فراوری محتوای مجازی توسعه پیدا ننموده است.

محتوای کتاب فروش در فضای مجازی یعنی ویترین

مدیرعامل شرکت رایا مارکتینگ اضافه کرد: در کتاب فروشی فیزیکی، کتاب در ارتباط رو درروی مشتری و کتاب فروش معرفی می گردد، در حالی که محتوای کتاب فروش در فضای مجازی حکم ویترین را پیدا می نماید نه کتاب هایش.

صفایی، درباره محتوا کتاب فروشی ها در فضای مجازی گفت: محتوا های کتاب فروشی در فضای مجازی به روش های مطالعه، بهترین ساعت های کتابخوانی و یا اهمیت کتابخوانی اختصاص پیدا می نماید. هدف کتاب فروش از فراوری این محتوا که گام ابتدایی محسوب می گردد، ترویج فرهنگ کتابخوانی و تاکید بر اهمیت آن است؛ بنابراین صرف نمایش کتاب در صفحه های مجازی، مشتری به خرید کتاب ترغیب نمی گردد. کتاب فروش با فراوری محتوا درباره ترویج کتابخوانی به ایجاد احتیاج در کاربران اقدام می نماید.

فراوری محتوای مجازی کتاب فروش باید غیر مستقیم باشد

وی با اشاره به دیگر اهداف فراوری محتوای کتاب محور برای کتاب فروشی ها بیان نمود: فراوری محتوا به طور غیر مستقیم کاربر را به خرید ترغیب می نماید. یکی از روش ها فراوری و انتشار مقاله درباره شیوه های موثر مطالعه است. این فرآیند به بازار یابی محتوا اشاره دارد؛ بنابراین کتاب فروش با تمرکز بر محتوا، به طور غیر مستقیم زمینه فروش کتاب را فراهم می نماید.

مدیرعامل شرکت رایا مارکتینگ درباره قالب های محتوای کتاب محور برای کتاب فروشی، ادامه داد: محتوای صوتی، تصویری و یا موشن گرافی از جمله قالب های متنوع برای فراوریمحتوای کتاب محور، برای کتاب فروشی ها است.استفاده از قالب های متنوع تر میزان فروش کتاب فروشی ها را قطعا افزایش می دهد.

صفایی، با اشاره به ضرورت توجه کتاب فروشی ها به فراوری محتوا درفضای مجازی، درباره مقاومت بعضی کتاب فروشی ها برای ورود به فضای مجازی، بیان نمود: مراجعه به کتاب فروشی های سنتی صفر نخواهد شد اما بی تردید میزان فروش حضوری در مقابسه با پنج سال گذشته کاهش پیدا نموده است؛ بنابراین به تدریج اداره کتاب فروشی فیزیکی به صرفه نخواهد بود.

وی ادامه داد: اگر هزینه میلیونی مدیریت کتاب فروشی فیزیکی برای فراوری محتوا در فضای مجازی هزینه گردد، به طور قطع ده ها برابر امکان فروش کتاب را افزایش می دهد علاوه براین بازار این کتاب فروش به خیابان انقلاب محدود نیست؛ بلکه کل ایران را در اختیار دارد. متاسفانه بازار های سنتی به هیچ وجه به اهمیت و تاثیر گذاری این فعالیت واقف نیستند؛ در حالی که ورود به این عرصه تنها با اجاره یک انبار و راهنمایی پول اجاره ملک و یا مدیریت کتاب فروشی امکان پذیر است.

صفائی، با اشاره به قابلیت های فضای مجازی در برطرف محدودیت های مکانی و زمانی، اضافه کرد: با توجه به اینکه محدودیت زمان و مکان در فضای مجازی وجود ندارد، امکان ثبت سفارش برای کاربران مانند کتاب فروشی های راسته انقلاب محدود نیست.

مدیرعامل شرکت رایا مارکتینگ درباره قالب های فراوری محتوای کتاب محور برای کتاب فروشی ها، گفت: به قول بیل گیتس محتوا پادشاهی می نماید. نگفته چه نوع محتوایی بنابراین نوع پلتفرم، قالب محتوای کتاب محور برای کتاب فروشی ها را معین می نماید. مقاله های طولانی، مناسب کاربران اینستاگرام و تلگرام نیست. تاثیر گذاری صوت و ویدئو شامل معرفی کتاب با استفاده از ناشر، کتاب فروش و یا چهره های شناخته شده، برای کاربران این دو فضا مناسب تر است.

هزینه های فراوری محتوا ارزان است

صفائی، درباره فراوری نماینده محتوای کتاب محور برای کتاب فروشی ها، اضافه کرد: فراوری نماینده محتوا باید از تخصص لازم برای فراوری محتوا برخوردار باشد اما کتاب فروش احتیاجی به استخدام این نیرو ندارد. شرکت های مختلفی در این زمینه فعالیت می نمایند و با استخدام کارشناسان نشر، قدرت اصلی را در اختیار دارند.

وی هزینه فراوری محتوای کتاب محور برای کتاب فروشی بیان نمود: با مبلغ بسیار پایین تر از 500 هزار تومان می توان برای کتاب فروشی در فضای مجازی محتوا فراوری کرد. دیجیتال مارکتینگ در مقایسه با اداره کتاب فروشی فیزیکی بسیار ارزان تر است. توسعه این امکان در ایران به تحول باور های سنتی احتیاج دارد و متاسفانه نسل کتاب فروشان سنتی به اهمیت این موضوع باور ندارند.

مدیرعامل شرکت رایا مارکتینگ ادامه داد: هزینه های فراوری محتوا البته از سوی شرکت های تخصصی، بسیار ارزان است و کتاب فروشان می توانند با بودجه حتی 100 تا 400 هزار تومان محتوا فراوری نمایند. محتوای متنی نیز حتی با 10 هزار تومان امکان پذیر است.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4755

به "توسعه فراوری محتوای کتاب محور به تحول باور های سنتی احتیاج دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توسعه فراوری محتوای کتاب محور به تحول باور های سنتی احتیاج دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید