تفرش زادگاه پدران علم ایران، گذر از قله نقره کمر تا مسجد شش ناو

به گزارش نوای پرنده پارسی، خبرنگاران - گروه استان ها: منطقه تفرش از لحاظ تاریخی با منطقه آشتیان پیوستگی دارد. قدمت شهر تفرش به قبل از اسلام می رسد و به همین سبب این شهرستان از جاذبه های گردشگری تاریخی بسیار برخوردار است.

تفرش زادگاه پدران علم ایران، گذر از قله نقره کمر تا مسجد شش ناو

شهرستان تفرش منطقه ای کوهستانی با ارتفاع نسبتاً زیاد است. سمت های جنوبی، شرقی و غربی آن را ارتفاعات بیشتر از 2500 متر احاطه نموده که مهم ترین ارتفاعات آن را کوه های امجک تشکیل می دهد. ای ویژگی های اقلیمی مجموعه ای از جاذبه های توریستی طبیعی را نیز در این شهرستان رقم زده است.

مردم این شهرستان اکثراً به لهجه فارسی صحبت می نمایند و در برخی نقاط نیز تکلم به زبان ترکی رایج است. سوغات این منطقه شامل انگور، لبنیات، کشمش، گردو، بادام، شیره انگور، ترخینه، باسلق، فتیر و گوش فیل است و صنایع دستی آن را ظروف مسی (چکشی)، گلیم، رودوزی های سنتی (درویش دوزی یا تفرشی دوزی)، آثار چوبی (منبت و کنده کاری روی چوب، معرق کاری، آئینه کاری و چلنگری تشکیل می دهد.

جاذبه های گردشگری طبیعی شهرستان تفرش

مناطق نمونه گردشگری شهرستان تفرش عبارتند از کوی باران، منطقه خانک و روستای هدف گردشگری شهرستان تفرش روستای سرآبادان است.

روستای سرآبادان از روستاهای بسیار قدیمی است و پیشینه تاریخی نسبتاً طولانی دارد. مردم روستای سرآبادان به زبان فارسی سخن می گویند. پوشش گیاهی دشت های اطراف روستا، باغات میوه و حیات جانوری از جاذبه های طبیعی این روستا است.

چشمه آب معدنی گراو نیز به فاصله پنج کیلومتری شهرستان تفرش بین دو روستای کبوران و طراران واقع شده است. آب این چشمه معدنی دارای خواص درمانی است. آثار تاریخی به جا مانده در اطراف چشمه، نشان می دهد که این چشمه به طور گسترده به عنوان حمام از آن استفاده می شده است.

همچنین غار علی خورنده در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی تفرش و در ارتفاعات کوه نقره کمر معروف به خشه قرار گرفته استو ورودی غار با شیب ملایم به تالار اصلی که در آن حوضچه هایی قرار گرفته است می رسد.

سد کشه نیز از دیگر مناطق دیدنی تفرش است. این سد در دهستان کوه پناه کنار جاده ارتباطی فرمهین به تفرش و در مجاورت روستای کشه قرار گرفته است. از نظر حجم آب پشت آن سدی متوسط به حساب می آید. آب آن از جویبارهای فصلی و قنات ها و آب های سطحی تأمین می گردد وکاربرد آن یاری به آب های زیرزمینی و پرورش ماهی می باشد.

آبشار قطره باران یا به قولی قطره شارکویان از جاذبه های اطراف شهر تفرش است که در نزدیکی روستای کریان و به فاصله 30 کیلومتری تفرش واقع شده است. دره ای عریض که قسمتی از دیواره ها و شکاف های آن را سرخس زیبای پرسیاوشان پوشانیده است و قطرات آب همچون باران از این پوشش سبز رنگ سرازیر شده است. این آبشار فضای دل انگیزه آن را به وجود آورده است.

روستای طراران با درخت تنومند هزار ساله، روستای فرک به عنوان روستای ماسوله ای تفرش، روستای خانک و روستای نقوسان از جمله روستاهای دیدنی شهرستان تفرش از نظر جاذبه های طبیعی هستند.

قله نقره کمر از جمله مرتفع ترین قلل اطراف تفرش است که یال ها و کمر کش های صخره ای آن مشرف به این شهر است. در جوار آن باغستانی قرار گرفته است که این باغستان درست در امتداد جریان دره کوچکی که از قله سرچشمه می گیرد ایجاد شده و در واقع بهترین جهت برای صعود به قله به شمار می آید.

منطقه شکار ممنوع بازرجان، غار امجک و منطقه منطقه نمونه گردشگری کوی باران از دیگر جاذبه های طبیعی شهرستان تفرش است.

جاذبه های تاریخی و فرهنگی و مذهبی

مسجد شش ناو متعلق به دوره سلجوقی در مرکز شهر تفرش، در محله (فم) قرار گرفته است و یکی از مساجد باارزش و قدیمی این شهرستان است. این مسجد دارای مقصوره، شبستان، ایوان و صحن است. نام شش ناو از ناودان های شش گانه گرفته شده که آب از این ناودان ها عبور می نموده است.

آب انبار بلور در کوچه بلور، در محله فم شهر تفرش و در نزدیکی تکیه زاغرم قرار گرفته است. این بنا برای تأمین آب اهالی محل به ویژه در تابستان احداث شده است و متعلق به دوره قاجار است.

خانه ضیایی (عباسقلی خان میرپنج) نیز در تفرش متعلق به دوره قاجار است. این بنا از داخل دارای تاقچه ها و گچ بری های متعدد زیبا و دیدنی است.

تکیه زاغرم از قدیمی ترین تکیه های کشور و در شهر تفرش در محله زاغرم است که در عصر قاجار بنا شده و شیوه مقرنس کاری آن شبیه دوران صفوی است و قدیمی ترین بخش تکیه زاغرم، ایوان ورودی ضلع جنوب شرقی است که متعلق به دوره قاجار می باشد.

آرامگاه امامزاده محمد (ع) در محله فم، در شمال شرقی تفرش قرار گرفته است و یکی از زیباترین بناهای تاریخی- مذهبی استان مرکزی است که به دوره صفوی تعلق دارد.

بقعه امامزاده مهدی (ملقب به ابوالعلی) از نوادگان امام جعفرصادق (ع) نیز در شهر تفرش قرار گرفته است و باستان شناسان اصل بنا را متعلق به قرن هشتم دانسته اند.

همچنین امامزاده قاسم (ع) تفرش نیز در دهستان کوه پناه روستای شاهواروق قرار گرفته است که بنای آن متعلق به دوره صفوی می باشد و شامل بقعه، چهار ایوان و چهار حجره است.

آرامگاه شاهزاده احمد (ع) و شاهزاده احمد (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) نیز در دوران صفوی بنا شده و در روستای کوهین بخش تفرش قرار گرفته است. این بنا دارای تزئینات با آجرهای لعابدار قهوه ای روشن و آبی و نقاشی های اسلیمی زیبا و دیدنی است.

لازم به ذکر است پروفسور سیدمحمود حسابی (پدر علم فیزیک ایران)، دکتر پارسا (پدر علم گیاه شناسی ایران)، توران میرهادی (اولین دندانپزشک ایران)، شیخ طبرسی (دانشمند بزرگ ایرانی)، ابوالقاسم سحاب (پدر جغرافیای ایران)، حکیم نظامی تفرشی، حسینعلی نکیسا (استاد آواز و موسیقی ایران)، فتحعلی واشقانی، فروغ فرخزاد، میرغلام تفرشی و میرمصطفی تفرشی از جمله مشایر خطه تفرش هستند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1039

به "تفرش زادگاه پدران علم ایران، گذر از قله نقره کمر تا مسجد شش ناو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفرش زادگاه پدران علم ایران، گذر از قله نقره کمر تا مسجد شش ناو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید