تصویر طهران بر دیوارهای تهران

به گزارش نوای پرنده پارسی، شهره کیانوش راد، خبرنگار خبرنگاران محله در خصوص نقاشی های دیواری تهران گزارشی تهیه کرده است.

تصویر طهران بر دیوارهای تهران

استفاده از هنر عمومی در بین شهروندان خواص روانی، اجتماعی و انسانی متعددی دارد که اهمیت نقاشی دیواری را بیشتر می کند. سید محمود شعیبی، درباره سیر نقاشی دیواری در تهران می گوید: قبل از سال 80 در تهران و دیگر شهرها نقاشی دیواری نداشتیم. فقط چهره شهدا بر دیوارهای شهر بود که آن هم به صورت غیرحرفه ای کار می شد در حالی که نقاشی دیواری با موضوع چهره شهدا می توانست محل شکل گیری آثار هنری در منقبت و ارزشگذاری شهدا باشد و با گستره خیلی وسیع تری به آن پرداخته شود. چهره ها طراحی نشده بود و در مواردی هم مورد تأیید خانواده های شهدا قرار نمی گرفت. آن زمان این موضوع را در سازمان زیباسازی بررسی و شوراهای تخصصی برای آن پیش بینی کردیم. تلاش شد تا نقاشی دیواری از لحاظ کیفیت کار در جایگاه هنری قرار گیرد. البته مسائل متعددی داشتیم و داریم که حمایت نکردن از هنرمندان یکی از آنهاست و به سرعت کار لطمه وارد می کند ولی با وجود این مسائل در هر دوره ای برخی از هنرمندان دغدغه مند، مشارکت کرده اند. زمانی که بنای نقاشی دیواری گذاشته شد 2 یا 3 نفر مشارکت کردند اما اکنون حدود 70 ـ 80 هنرمند به طور جدی در زمینه نقاشی دیواری فعالیت می کنند که اگر به آنها فضا داده شود می توان شاهد اتفاقات هنری در شهر بود.

داودیه قدیم در میدان مادر

تصویر نقاشی شده در میدان مادر منطقه 3 هم یکی از نقاشی های دیواری است که تماشای آن یادآور تهران قدیم است. عباسی که در اجرای این نقاشی حضور داشته درباره انتخاب این طرح می گوید: در این نقاشی شما می توانید تصویری از تهران قدیم را ببینید. این نقاشی از روی قدیمی ترین عکس از محله داودیه انتخاب شده است که در کنار آن مادری امروزی از پنجره خانه اش، فضای قدیمی محله را تماشا می کند. هدف از انتخاب این نقاشی، انتقال حس لطیفی از خاطره و نوستالژی به شهروندان است؛ یادآوری خاطراتی که همه مردم از گذشته خود دارند. یک مادربزرگ مهربان، گلدان های شمعدانی و تصویری از تهران قدیم و آسمان آبی نمادهایی آشنا برای رهگذرانی است که از میدان مادر عبور می کنند. تفرج خاطر و آرامش بصری دستاورد استفاده از هنر در شهر است.

تبدیل فضاهای بی دفاع شهری به فضای امن

فضاهای بی دفاع شهری با رنگ، هویت می یابند و این کار استقبال اهالی محله را به دنبال دارد. عباسی با یادآوری خاطره ای از اجرای نقاشی دیواری در بافت های فرسوده می گوید: چند سال پیش طرح نقاشی دیواری را در محله ای با بافت فرسوده و دیوارهای رنگ و رو رفته انجام دادیم. اهالی از تجمع معتادان در آن زمین متروکه شاکی بودند. قرار شد شهرداری در این محله طرح نقاشی دیواری را اجرا کند. به یاد دارم بعد از اجرای طرح، دیوارهای رنگی، بافت آن محله را تغییر داده بود. اهالی می گفتند این کار باعث ایجاد امنیت در محله شده است. آن فضا از مکان بی دفاع شهری خارج شده و هویت پیدا کرده بود. شعیبی در تأیید صحبت های همکارش خاطره ای دیگر از اجرای نقاشی دیواری در محله هایی مانند دروازه غار و باغ آذری برایمان می گوید: استفاده از رنگ ها می تواند فضاهای شاد و بانشاطی را در محله به وجود آورد. در پروژه هایی که در محله هایی مانند گود عرب ها، باغ آذری یا دروازه غار اجرا می شد برخی ساکنان مخالف بودند. در یکی از این محله ها یکی از همسایه ها اجازه کار نمی داد. هنرمندی که آنجا بود به من گفت که یکی از اهالی اجازه نداده روی دیوار منزلش نقاشی کار کنیم. من گفتم هر جا مخالف بودند کار نکن و دیوار بعدی را رنگ کن. رنگ ها در سطوح خیلی بزرگ و شاد کار شد. روز بعد همان کسی که در خانه اش را بسته بود و اجازه نداده بود، به همکارمان گفته بود که دیوار خانه اش را رنگ بزنند. مشارکت مردم محله در حدی شد که خودشان رنگ پیشنهاد می دادند، برای گروه چای می آوردند، حتی یکی از همسایگان همه گروه را به مجلس عروسی دخترش دعوت کرد. تجربه موفقی بود و به نظرمن این تجربه باید تکرار شود. شهرداری می تواند از طریق نقاشی، فضاهای شهر را شادتر کند. تصویری از تهران قدیم، خاطره روستایی یا خاطره شمال و استفاده از عناصری که برای شهروندان خاطره انگیز است موجب می شود تا حس و حال خوبی در روحیه ساکنان یک محله و شهر ایجاد شود.

هویت بخشی محله ها با استفاده از نقاشی عکس های قدیمی از تهران

طرح ماندگار بزرگراه شهید همت

بزرگراه شهید همت در منطقه3 یکی از کارهای ماندگار نقاشی دیواری است که به گفته شعیبی طراحی آن 5 تا 6 ماه زمان برده است. اجرای نقاشی دیواری در بزرگراه شهید همت و زیر پل ها شامل خیابان های پاسداران، شریعتی، حقانی، افریقا، باغ موزه دفاع مقدس، باغ کتاب و شیخ بهایی را در بر می گیرد. کاشیکاری و سیمان کاری همه به صورت دستی اجرا شده است. این پروژه یکسال طول کشید و بالای 50 نفر در اجرای این طرح همکاری کردند. بیشتر بخش طراحی با محمود شعیبی بود و رسول عباسی نیز علاوه بر طراحی، اجرای فنی آن را برعهده داشت. طرح 7 مرحله ای است که در مجموع سیر فداکاری و از خود گذشتگی و عشق جوانان در دفاع مقدس را روایت می کند. در این طرح ها نمادهایی با هویت های منطقه ای، مذهبی، تاریخی، حماسی و ملی دیده می شود. شعیبی، یکی از بزرگ ترین عناصر هویت بخشی در یک شهر را خاطره سازی توسط عناصر هنری می داند و می گوید: نمادهایی که نشان دهنده سردر، نقش اسلیمی و پنجه حضرت عباس(ع) و... است در خاطرات بومی، ملی و مذهبی و محل زندگی مان حضور دارند که در این بزرگراه به صورت نقشی تزیینی کار شده است. دیدن این نمادها یادآور داستان های تاریخی و مفاهیم مذهبی است. البته پیام این طرح ها واضح و شفاف نیست چون ویژگی هنر ایرانی این است که همه چیز را در لفافه و استعاره مطرح کند که تفکر برانگیز باشد.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2690

به "تصویر طهران بر دیوارهای تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویر طهران بر دیوارهای تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید