تاریخچه یک کشف تصادفی که دنیای آشپزی را تغییر داد: تفلون

به گزارش نوای پرنده پارسی، روی پلانکت (roy plunkett)، داروساز شرکت دوپونت سر در نمی آورد. قرار بود درون ظرف استوانه ای گاز باشد، اما وقتی دستیار او، جک ریبوک، سرپوش را باز کرد، چیزی بیرون نیامد. اگر کس دیگری بود، فرض می کرد که ظرف، معیوب یا سوراخ است و آن را دور می انداخت، اما خوب شد که این دو نفر روش دیگری در پیش گرفتند.

تاریخچه یک کشف تصادفی که دنیای آشپزی را تغییر داد: تفلون

این دو دانشمند در حال ساخت گاز خنک کن غیر سمی ای بودند تا جایگزین گاز فرئون گردد. این گاز ترکیبی به نام تترافلوئورواتیلن (TFE) بود که آن ها با هم ترکیب نموده و روی یخ خشک نگه داشته بودند.

آن ها ظرف را وزن کردند و دریافتند که وزنش معادل همان وزنی است که قرار بود گاز درونش باشد. آن ها سیمی را درون ظرف فرو کردند تا یقین حاصل نمایند که راهش مسدود نشده است. هنوز سردرگم بودند، بنابراین تنها کاری که به ذهنشان می رسید انجام دادند: آن ها ظرف را با اره به دو نیم کردند.

دیدند که گاز تغییر شکل داده و به پودر سفید رنگ چربی تبدیل شده است.

پلانکت آن را بو کرد، چشید و آزمایش کرد. او دریافت که به طور تصادفی، لغزنده ترین مادهٔ روی زمین را کشف نموده است. ماده ای که روزی در همه چیز به کار می رود، از بمب اتمی تا ماهیتابه: تفلون.

پلانکت و ریبوک آزمایشی را که آغازگر همه چیز بود، دوباره انجام دادند.

تفلون علاوه بر لغزنده بودن، بی اثر و ساکن نیز هست: هیچ مادهٔ دیگری از نظر شیمیایی به آن واکنش نشان نمی دهد و در برابر گرما نیز بی اثر است.

مارک گریگوار (mark gregoire)، مهندس فرانسوی، تصمیم داشت قلاب و میلهٔ ماهیگیری اش را با تفلون بپوشاند تا در هم نپیچد. همسرش پیشنهاد کرد، به جای آن راهی پیدا کند تا این ماده را روی ماهیتابه بمالد. پس از آن که چنین کرد، آن ها شرکت سهامی تفال را تشکیل دادند و در سال 1956 آغاز به فروش ماهیتابه ها در فرانسه کردند. به نظر نمی رسید هیچ کس در ایالات متحدهٔ آمریکا به استفاده از محصولات آشپزخانهٔ تفلونی علاقه ای داشته باشد تا این که فروشگاه مسی چند قابلمهٔ تفال را در دسامبر 1960 به فروش گذاشت. با وجود کولاک، قابلمه ها سریع به فروش رفت و عصر ظروف نچسب آغاز شد.

تفلون همچنین در پل ها، لباس های فضایی، بارانی ها، نخ جراحی و حتی اسکلت آهنی درون مجسمهٔ آزادی آمریکا به کار رفته است. برای جلوگیری از زنگ زدگی و خوردگی اسکلت این مجسمه را با تفلون پوشانده اند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: یک پزشک
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4825

به "تاریخچه یک کشف تصادفی که دنیای آشپزی را تغییر داد: تفلون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه یک کشف تصادفی که دنیای آشپزی را تغییر داد: تفلون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید