بیماری دیابت تهدیدی خاموش برای سلامتی شهروندان

به گزارش نوای پرنده پارسی، دیابت یا بیماری قند یک اختلال سوخت و سازی در بدن است.

بیماری دیابت تهدیدی خاموش برای سلامتی شهروندان

به گزارش از ،دیابت با همان بیماری قند که متاسفانه بسیاری را به خود مبتلا نموده است یک نوع اختلال متابولیک و سوخت و سازی در بدن است در این بیماری توانایی فراوری هورمون انسولین در بدن از بین می رود یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین فراوریی نمی تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.

دیابت یکی از بیماری های شایع در سراسر دنیا است و حتی در افرادی که به نظر سالم می رسند، ممکن است بیماری پیش دیابت تشخیص داده گردد.

در حال حاضر 50 درصد افراد مبتلابه دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند.

دیابت نوع یک شکل شدیدتر از بیماری دیابت 2 محسوب می گردد که گاهی اوقات به نام دیابت نوجوان نیز شناخته می گردد، زیرا یا در زمان تولد وجود داشته یا در دوران کودکی یا نوجوانی فرد به آن مبتلا می گردد.

در دیابت نوع 1، سیستم ایمنی بدن به اشتباه سلول های فراورینماینده انسولین را به عنوان یک جسم خارجی شناسایی نموده و آن ها را نابود می نماید. این حمله به نام بیماری خود ایمنی شناخته می گردد.

بدون انسولین، قند در خون باقی می ماند و افزایش می یابد و در نتیجه، سلول های بدن با کمبود گلوکز روبرو می شوند.

بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 باید انسولین تزریق نمایند تا گلوکز را به سلول های بدن خود برسانند.

دیابت نوع 2 شایع ترین نوع این بیماری است. بر خلاف دیابت نوع 1، افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مقداری از انسولین مورد احتیاج خود را فراوری می نمایند، اما این میزان اغلب کافی نیست. در بعضی موارد، انسولین کوشش می نماید سلول های بدن را باز کند تا امکان ورود گلوکز فراهم گردد، اما بنا به دلایلی این اتفاق رخ نمی دهد.

تکرر ادرار، احساس تشنگی بسیار، احساس گرسنگی، خستگی شدید، تاری دید، کاهش وزن، احساس سوزن سوزن شدن، درد، یا بی حسی در دست ها و پا ها اینا نشانه های شایع ابتلا به بیماری دیابت هستند.

متخصصان تغذیه و سلامت افراد دیابتی را به خوردن انواع خاصی از میوه ها تشویق می نمایند که نه تنها برای بدن مفید هستند بلکه به کنترل انسولین خون یاری می نمایند.

طبق پیش بینی سازمان بهداشت دنیای آمار مبتلایان به دیابت تا سال 2030 دو برابر می گردد.

باید برای کنترل قند خون، شیوه زندگی سالمی را در پیش گرفت که شامل رژیم غذایی سالم، ورزش، خواب کافی و استرس کم است. غذای دیابتی ها باید دارای مواد مغذی با چربی کم و کالری متوسط باشد و شکر کمی نیز داشته باشد.

د

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 4343

به "بیماری دیابت تهدیدی خاموش برای سلامتی شهروندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری دیابت تهدیدی خاموش برای سلامتی شهروندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید