بیرقی: اگر عامه پسند نباشی، باید حذف شوی؟

به گزارش نوای پرنده پارسی، سهیل بیرقی با تاکید بر اینکه هیچ گاه تصمیمش در فیلمسازی این نیست که برای زنان یا ضد آنان فیلم بسازد، گفت: عامه پسند این پرسش را مطرح می کند که آیا اگر کسی در سنی تصمیم گرفت کاری جدید انجام دهد که عرف جامعه نیست، باید حذف شود؟

بیرقی: اگر عامه پسند نباشی، باید حذف شوی؟

به گزارش خبرنگاران، عامه پسند سومین ساخته سهیل بیرقی از سه گانه زنانه اش، شنبه 12 بهمن در اولین روز جشنواره فیلم فجر در پردیس ملت برای اهالی رسانه به نمایش درآمد و این فیلم با بازی فاطمه معتمد آریا، باران کوثری و هوتن شکیبا نظرات مخالف و موافق متعددی را بویژه در مقایسه با فیلم های قبلی اش یعنی من و عرق سرد به دست آورد.

در نشست خبری این فیلم که با نقدهای موافق آنتونیا شرکا نیز همراه بود، بیرقی درباره برداشت های زنانه و ضد زنانه ای که از فیلمش شد، توضیح داد: من هیچ وقت تصمیم نمی گیرم برای زنان یا ضد زنان فیلم بسازم و سعی می کنم متعهد به مکتب یا ایسم خاصی نباشم. هیچ وقت نه برای زنان و نه بر ضد زنان فیلم نساخته ام. من زمانه خودم را می سازم که اتفاقاتش تبدیل به سوژه می شوند و فقط سعی کرده ام راوی سالم و وفاداری باشم از زنی که می شناختم.

او افزود: شرایط به گونه ای است که اگر عامه پسند نباشی جامعه تو را حذف می کند و فیلم این پرسش را مطرح می کند که اگر در سن 60 سالگی تصمیم به کاری جدید بگیری که عرف جامعه نباشد، باید حذف شوی؟

بیرقی که در فیلمش زنی میانسال را روایت می کند که پس از طلاق به دنبال زندگی و کار تازه ای است، درباره انتخاب زنی میانسال به عنوان کاراکتر اصلی فیلمش هم گفت: نقش اصلی از زنی در دهه چهارم زندگی اش انتخاب شد چون کمترین توجه ما به مادران ماست. ما به طرز وحشتناکی نمی توانیم به آنان حق مستقل شدن بدهیم.

در بخش دیگری از این نشست باران کوثری همکاری با سهیل بیرقی را لذت بخش دانست و گفت: برای درآوردن این نقش متفاوت نسبت به عرق سرد تمرین های خیلی طولانی داشتم مخصوصا اینکه از ابتدا این شانس را داشتم که در جریان متن باشم.

او با اشاره به پارتنرهایی که داشته، افزود: من و هوتن (شکیبا) قبلا تجربه همکاری در یک تئاتر و یک فیلم را داشتیم ولی چون مادربزرگم را وسط فیلم از دست دادم، اگر حمایت های او و سیمین معتمدآریا نبود ممکن بود نتوانم ادامه دهم.

هوتن شکیبا هم که تنها بازیگر مرد کلیدی عامه پسند بود که تصویرش در فیلم دیده می شد، درباره دلیل انتخاب نقشی کوتاه پس از جایزه سیمرغ سال گذشته برای فیلم شبی که ماه کامل شد گفت: همه چیز در این فیلم خیلی بجا بود و پشت صحنه خوبی داشتیم. بعد از سیمرغ، پیشنهاد کم نداشتم ولی وسواس گرفته بودم و در عین حال دغدغه این فیلم را هم خیلی دوست داشتم. البته هیچ نقشی را وجبی نگاه نمی کنم و آنچه در عامه پسند بازی کردم را خیلی سخت می دانستم. درباره جایزه هم باید بگویم پارسال هم به سیمرغ فکر نمی کردم بلکه هر بار به چالشی جدید فکر می کنم. معتقدم جایزه ها می آیند و می فرایند و من در تئاتر هم که بیشتر از سینما کار کرده ام، همین رویکرد را داشتم.

بیرقی همچنین در بخش دیگری از این نشست با اشاره به لوکیشن های اصلی فیلم که در شهرضا بود و به گویش همانجا هم صحبت می شد، تاکید کرد که زادگاهش همین شهر است و کل طایفه اش هنوز آنجا زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگاران، روایت غیرخطی داستان، زنانه بودن و امید نداشتن از دیگر مواردی بودند که بیشتر مورد پرسش و نقد قرار گرفتند.

حسین جعفریان (مدیر فیلمبرداری)، کریستف رضاعی (آهنگساز) و مجید کریمی (مجری طرح) از عوامل دیگر این فیلم در نشست پرسش و پاسخ آن بودند.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 3668

به "بیرقی: اگر عامه پسند نباشی، باید حذف شوی؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیرقی: اگر عامه پسند نباشی، باید حذف شوی؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید