التهاب کشمیر پس لرزه سفر عمران خان به آمریکا

به گزارش نوای پرنده پارسی، در حال حاضر دور تازه روابط پاکستان و آمریکا با هدف به نتیجه رساندن مذاکرات صلح افغانستان و حل بحران کشمیر آغاز شده است.

التهاب کشمیر پس لرزه سفر عمران خان به آمریکا

به گزارش خبرنگار دفاتر منطقه ای خبرنگاران، عمران خان نخست وزیر پاکستان چندی پیش به دعوت ترامپ رئیس جمهور آمریکا راهی این کشور شد. در آن سفر ژنرال قمر جاوید باجواه فرمانده ارتش، ژنرال فیض حمید رئیس آی اس آی، عبدالرزاق داود مشاور امور مالی و ذوالفقار بخاری مشاور امور مهاجران پاکستانی خارج از کشور، خان را همراهی کردند.

شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان نیز از قبل در واشنگتن حضور داشت. به نظر می رسد این سفر به بی اعتمادی بین پاکستان و آمریکا طی 5 سال گذشته خاتمه داد و سرآغاز دور جدید همکاری بین دو کشور شد.

در سفر به آمریکا، ظاهرا عمران خان به سوژه رسانه ها تبدیل شد اما توافقات اصلی را ژنرال قمر جاوید باجواه فرمانده ارتش و ژنرال فیض حمید رئیس سرویس امنیت پاکستان انجام دادند.

فرمانده ارتش پاکستان در ادامه سفر خود به آمریکا با سناتور لیندسی گراهام و جک کین ژنرال بازنشسته و معاون سابق ستاد نیروی زمینی ارتش آمریکا دیدار کرد. در این دیدار طرفین زوایای مختلف همکاری پاکستان و آمریکا همچنین توافق گروه های مختلف افغانستانی برای پیشبرد اهداف صلح افغانستان را بررسی کردند.

حضور دو مقام نظامی پاکستان در سفر نخست وزیر این کشور به آمریکا نشان دهنده توافقات مهم بین اسلام آباد- واشنگتن است که محور آن مذاکرات صلح افغانستان و از سرگیری کمک های مالی و نظامی آمریکا به پاکستان می باشد.

ترامپ سعی دارد در انتخابات آینده آمریکا پیروز شود و حل مسئله افغانستان را برگ برنده خود برای تأثیرگذاری روی افکار عمومی مردم می داند. از طرفی رئیس جمهور آمریکا سعی دارد تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان پیروز به برقراری آتش بس با طالبان افغانستان شود.

بنابراین ترامپ سعی کرد با انعطاف در برابر مقامات پاکستانی این کشور را برای ایفای نقش کلیدی در زمینه مذاکرات صلح افغانستان راضی کند.

با اینکه برخی ارکان کنگره و ارتش آمریکا برای حل مسئله افغانستان موافق همکاری با پاکستان نیستند اما حامیان رئیس جمهور آمریکا سعی کرده اند همه را راضی کنند. در حال حاضر دور تازه روابط پاکستان و آمریکا با هدف به نتیجه رساندن مذاکرات صلح افغانستان و حل بحران کشمیر آغاز شده است.

چند روز پس از خاتمه سفر عمران خان به واشنگتن، وزارت دفاع آمریکا با فروش قطعات و خدمات فنی جنگنده های اف 16 به پاکستان موافقت کرد. ارزش قرارداد آمریکا با پاکستان برای تأمین خدمات فنی و قطعات جنگنده اف 16 بیش از 125 میلیون دلار بود.

از طرفی قرار شد آمریکا با فراهم کردن قطعات لوکوموتیو ناوگان قطارهای مسافربری پاکستان را بازسازی کند. وزارت راه آهن پاکستان توافق آمریکایی ها برای خدمات فنی به قطارهای پاکستانی را تأیید کرد.

از سوی دیگر هند نگران است که بعد از سفر عمران خان به واشنگتن و بهبود روابط پاکستان با آمریکا مجبور شود در مسئله کشمیر از خود انعطاف نشان دهد. دهلی نو سعی می کند قبل از اینکه آمریکا به طور جدی برای میانجیگری در زمینه کشمیر وارد عمل شود با ایجاد بحران های ساختگی کاری کند که واشنگتن این موضوع را پیگیری نکند.

از سوی دیگر هند می ترسد که پاکستان بعد از بهبود روابط با آمریکا بدون هیچ مانعی شبه نظامیان خود را وارد کشمیر کند به همین دلیل سعی دارد مسیرهای ورود شبه نظامیان پاکستانی را ببندد.

اگر پاکستان بتواند با ایفای نقش کلیدی خود در مذاکرات صلح افغانستان رضایت آمریکا را جلب کند دهلی نو مجبور می شود برای امتیاز گیری از آمریکا، اسلام آباد را در کنار خود تحمل کند.

سفر عمران خان به آمریکا در مرحله نخست به رهایی پاکستان از مسائل مالی و دریافت وام از صندوق بین المللی پول همچنین افزایش سرمایه گذاری خارجی کمک خواهد کرد. اگرچه بسکمک از کارشناسان بهبود روابط پاکستان و آمریکا را مقطعی می دانند اما در همین مدت اسلام آباد می تواند امتیازات زیادی از واشنگتن دریافت و بخشی از مسائل خود را حل نماید.

پاکستان می تواند از این فرصت برای کاهش نفوذ هند در افغانستان و دنبال اهداف خود در کشمیر استفاده کند. از طرفی روابط خوب با آمریکا به پاکستان کمک می کند از فشارهای بین المللی به ویژه در زمینه اضافه شدن نام این کشور به لیست حامیان مالی تروریسم رهایی یابد.

ح

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 1969

به "التهاب کشمیر پس لرزه سفر عمران خان به آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "التهاب کشمیر پس لرزه سفر عمران خان به آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید