اشتغالزایی برای 110 نفر در حوزه صنایع دستی آذربایجان غربی، مرمت 110 بنای تاریخی

به گزارش نوای پرنده پارسی، اولین نشست مطبوعاتی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی در سال 98 ، در هتل پارک ارومیه برگزار گشت.

اشتغالزایی برای 110 نفر در حوزه صنایع دستی آذربایجان غربی، مرمت 110 بنای تاریخی

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی، جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی استان با تقدیر از زحمات اصحاب رسانه گفت: رسانه ها و خبرنگاران، در حوزه گردشگری و صیانت از آثار تاریخی نقش مشخص کننده ای دارنند و می توانند این اداره کل را در رسیدن به اهداف و برنامه های خود یاری رسانند.

او سپس به ارائه گزارش کاری و اهم اقدامات اجرا شده و در دست اقدام این اداره کل در حوزه های مختلف صنایع دستی، گردشگری و میراث فرهنگی پرداخت.

جباری یکی از سیاست های این اداره کل در حوزه گردشگری را برگزاری جشنواره ها و رویدادهای مرتبط دانست و گفت: جشنواره های گردشگری، با هدف معرفی ظرفیت های استان و افزایش ورود گردشگر و اقامت آنان در مراکز اقامتی برنامه ریزی و اجرا می گردد.

او اضافه نمود: بر اساس آمار موجود، در سال 97 مجموع اقامت در هتل ها و مهمانپذیرهای استان 57 درصد نسبت به سال قبل از آن افزایش داشته است که این امر ناشی از اقدامات اجرایی، برگزاری رویدادهای گردشگری و فرهنگی و تبلیغات است.

جباری ادامه داد: در مردادماه امسال دومین جشنواره ملی گردشگری در ارومیه برگزار میگردد و برنامه ریزی نموده ایم که تا انتها سال، بیست عنوان جشنواره دیگر در شهرهای مختلف استان برگزار گردد.

او اولویت های دیگر گردشگری استان را توسعه گردشگری سلامت، توسعه طبیعت گردی، افزایش اقامتگاههای بوم گردی، آموزش جوامع محلی بعنوان میزبانان اصلی گردشگران، شناسائی و معرفی جاذبه های روستائی، چاپ و نشر و تهیه کتابها و فیلم های مستند مختلف بیان کرد.

مرمت 110 بنا و 100 شی تاریخی در آذربایجان غربی

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در ادامه صحبتهای خود به حوزه میراث فرهنگی پرداخت و گفت: در سال اقتصادی 97 که تا آخر تیرماه امسال ادامه دارد 45 طرح و قرارداد برای مرمت و ساماندهی ابنیه های تاریخی استان منعقد شده که 110 بنا را در بر میگیرد.

جباری گفت: گاهی دیده می گردد که در جایی عکسی از یک بنای نیمه مرمت شده تاریخی درج شده و زیر آن نوشته می گردد(عدم توجه میراث فرهنگی استان به آثار باستانی)؛ در حالیکه اگر آن شخص کمی دقت به خرج میداد، با دیدن قسمت مرمت شده متوجه میشد که آن اثر تاریخی، در فهرست برنامه های مرمتی این اداره کل قرار گرفته است.

او ادامه داد: علاوه بر مرمت آثار و ابنیه منقول، آثار غیرمنقول نیز از سوی این اداره کل مرمت می گردد که در همین زمینه، در سال گذشته تعداد 100 مورد انواع اشیائ تاریخی و فرهنگی موجود در موزه های استان مرمت شد.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی بیان کرد: سال 97 یکی از سالهای پرکار مطالعات و پژوهش های باستان شناختی در سطح تپه ها و محوطه های تاریخی بود به گونه ای که 20 عنوان کاوش و مطالعات علمی اجرا شد که مهمترین آن، مطالعات شناسایی و نجات بخشی محدوده آبریز سد کانی سیب پیرانشهر بود.

او با اشاره به فعالیت حوزه ثبت میراث فرهنگی گفت: در سال گذشته تعداد چهار اثر غیرمنقول، هشت شی فرهنگی حاصل از کاوش های تپه حسنلو، چهار اثر میراث ناملموس و دو اثر طبیعی استان، در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

جباری با اشاره به دیگر اولویت های حوزه میراث فرهنگی ادامه داد: پی گیری مطالعات و ساماندهی بافت تاریخی شهرهای استان، اجرای یادمان و مجتمع هنری شمس تبریزی، پی گیری و اجرای طرح ساماندهی مسجد جامع ارومیه، ساماندهی اراضی لشگر ارومیه و توسعه موزه های استان ازجمله در بوکان و میاندوآب و چالدران، از جمله برنامه های این اداره کل است.

اعطای 60 میلیارد ریال تسهیلات در حوزه صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی سپس به تشریح برنامه های حوزه صنایع دستی پرداخت و بعضی از اهم اقدامات این حوزه را برشمرد و گفت: در حوزه صنایع دستی حدود 60 میلیارد ریال تسهیلات پرداخت شده که در مجموع برای 1100 نفر اشتغالزائی اجرا شده است.

او گفت: در حیطه آموزش صنایع دستی، اولین کارگاه تراش سنگهای قیمتی که رایگان نیز است برای علاقمندان راه اندازی شد مضافا اینکه دوره های آموزشی دیگری از جمله آموزش گلیم بافی برای روستاهای محروم شهرستان تکاب انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی توضیح داد: هدف گذاری این است که دوره های آموزشی صنایع دستی بر اساس استعداد و ظرفیتهای شهرها و روستاهای مختلف استان برنامه ریزی و مشخص محتوا گردد.

او ادامه داد: برای چندمین سال پیاپی امسال نیز نمایشگاه سراسری صنایع دستی با حضور اغلب استانهای کشور در ارومیه برگزار می گردد که امسال ششمین دوره است و همزمان با دومین جشنواره ملی گردشگری شاهد برگزاری آن خواهیم بود.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در بخش انتهای مصاحبه خود به موضوع سرمایه گذاری گردشگری اشاره نمود و گفت: صنعت گردشگری بدون ورود و فعالیت سرمایه گذاران خصوصی، جان نمیگیرد و لذا سیاست این اداره کل به تبع از سیاستهای سازمان مرکزی، حمایت از بخش خصوصی است.

او در همین زمینه گفت: یکی از فعالیتهای این اداره کل، ایجاد و توسعه زیرساختها برای تفرجگاهها و محیطهای گردشگر پذیرهمانند ایجاد راه و سایر تسهیلات است تا بخش خصوصی با رغبت و انگیزه وارد عمل گردد.

او اضافه نمود: ارائه یاریهای فنی و اعتباری و یارانه های لازم، معافیت های اقتصادیاتی و کوتاه کردن فرایند اداری همگی از جمله سیاستهای تشویقی این اداره کل برای جذب سرمایه گذارن در حوزه گردشگری است.

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در انتها گفت: رویکرد برنامه های این اداره کل بر اساس اجرائی کردن شعار اقتصاد مقاومتی و رونق فراوری ملی است که بر همین اساس، سیاست کلی در حوزه گردشگری مبتنی بر جذب حداکثری گردشگران خارجی به استان است و در حوزه صنایع دستی نیز حمایت از کارگاههای بزرگ و یاری به تقویت کمی و کیفی کارگاهای کوچک جهت فراوری و اشتغالزائی بیشتر است.

در انتها این نشست، پرسشهای مختلف دیگر از سوی خبرنگاران مطرح شده و پاسخهای لازم از سوی مدیرکل میراث فرهنگی استان ارائه شد.

دور زمین: دور زمین: آشنایی با زیبایی های دنیا در مجله گردشگری

مجله سرگرمی: مجله سرگرمی و گردشگری

منبع: میراث آریا
انتشار: 20 مرداد 1400 بروزرسانی: 20 مرداد 1400 گردآورنده: pbmusic.ir شناسه مطلب: 2179

به "اشتغالزایی برای 110 نفر در حوزه صنایع دستی آذربایجان غربی، مرمت 110 بنای تاریخی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتغالزایی برای 110 نفر در حوزه صنایع دستی آذربایجان غربی، مرمت 110 بنای تاریخی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید